Koenigsegg sätter nytt världsrekord i toppfart!

Det har inte varit någon bra höst för Bugatti. I augusti satte Bugatti Chiron ett nytt världsrekord i intervallet 0–400–0 km/h med 41,98 sekunder. Men...
Annons

Det har inte varit någon bra höst för Bugatti. I augusti satte Bugatti Chiron ett nytt världsrekord i intervallet 0–400–0 km/h med 41,98 sekunder. Men Chiron fick omgående stryk av Koenigsegg Agera RS den 1 oktober, då man körde samma intervall på imponerande 36,44 sekunder.

Och nu har det hänt igen. Det officiella världsrekordet i toppfart för en gatlegal, serieproducerad bil sattes 2010 när Bugatti Veyron Super Sport körde 431,072 km/h på Volkswagens testbana i Ehra-Lessien. Veyrons efterföljare Chiron har förmodligen kapacitet för ännu högre topphastighet, men man har inte gjort någon mätning ännu.

Koenigsegg har (förstås) inte tillgång till VW:s testbana och fick därför leta upp ett lämpligt alternativ. Vilket blev en vanlig landsväg, highway 160, i Pahrump i delstaten Nevada. Inte de mest säkra och ideala förhållanden, men så fick det bli.

Niklas Lilja, Koenigseggs testförare, körde på landsvägen i båda riktningarna och den sammanlagda toppfarten (i snitt) mättes till 447,0 km/h. Mätningarna dokumenterades med utrustning från Racelogic. Därmed slog man Bugatti Veyrons rekord med hela 16 km/h.

I nordlig riktning på motorvägen körde Niklas Lilja 285,8 mph, vilket alltså är 459,85 km/h (!), och i sydlig riktning 271,2 mph (436,36 km/h) med lite uppförsbacke och motvind.

Förutom att det är nytt rekord i toppfart för en serieproducerad och gatlegal personbil så är det också den högsta hastighet som någonsin körts på allmän väg.

Dessutom gjorde man ett nytt rekordförsök i intervallet 0–400–0 km/h, då förhållanden i Danmark inte var optimala med aningen fuktig landningsbana. Och mycket riktigt, det blev ett nytt rekord och nya tiden lyder nu 33,87 sekunder.

Lördagen 4 november avslutades alltså med tre nya rekord, högsta topphastigheten för gatlegal bil samt nytt rekord i intervallet 0–400–0 km/h. Dessutom den högsta hastigheten som någonsin körts på allmän väg, Bugattis gamla rekordhastighet kördes ju på en testbana.

Världsrekordet för högsta hastighet på allmän väg sattes 28 januari 1938 av Rudolf Caracciola, i en Mercedes W125 ”Rekordwagen”, på autobahn A5 mellan Frankfurt och Darmstadt. Rudolf Caracciola körde 432,7 km/h i snitt, tidigt på morgonen då väderprognosen sa att vindarna skulle tillta senare på dagen. Caracciola blev omedelbart utmanad av sin racingkollega Bernd Rosemeyer, 28 år, i en Auto Union.

Rosemeyer avråddes av Caracciola, men han startade ändå. ”Nu är det min tur,” sa Bernd Rosemeyer och började sin körning strax före lunchtid. Han nådde 400 km/h när bilen skar ner i kanten av vägbanan och voltade. Rosemeyer kastades ur bilen och dog omedelbart. 28 januari 1938 blev en speciell dag för tysk motorsport, ett rekord som skulle stå sig i nästan 80 år men också en tidig död för en av de största förartalangerna.

Hastigheten på autobahn mättes inte med radar, eftersom den tekniken inte fanns 1938, utan genom att mäta ett snitt mellan två punkter. Därför blir det lite vanskligt att jämföra topphastighet. Vi återkommer när det finns fler och mera detaljerade uppgifter i ämnet.

Uppgifterna från Koenigsegg Automotive ska kompletteras senare. Vi uppdaterar artikeln så fort det finns mer fakta.

 

Koenigsegg sätter nytt världsrekord i toppfart!
Koenigsegg sätter nytt världsrekord i toppfart!
Koenigsegg sätter nytt världsrekord i toppfart!
Annons
Annons
Rulla till toppen