Officiellt: Koenigsegg Agera RS slog fem rekord – världens snabbaste personbil

Officiellt: Koenigsegg Agera RS slog fem rekord – världens snabbaste personbil
En tidig morgon, i Nevadaöknen. Christian von Koenigsegg har en del att fundera på. Blir det en bra dag?

Den 4 november 2017 går till historien. Under loppet av några timmar – egentligen hade man bokat två dagar – satte Koenigsegg Agera RS fem nya världsrekord. Och det äldsta av dessa var nästan 80 år gammalt – inget dåligt dagsverke av en liten biltillverkare från Ängelholm!

Som vi redan berättat i helgen har alltså Koenigsegg Agera RS, med testförare Niklas Lilja bakom ratten, satt nytt världsrekord i topphastighet med 447 km/h. Och vi har även visat en film där vi får åka med 457 km/h längs Highway 160 i Nevadaöknen.

Men nu har vi alltså den officiella informationen från Koenigsegg Automotive AB. Alla mätdata kommer från Racelogic, som även hade en representant på plats som kontrollerade alla uppgifter. Låt oss gå igen de nya rekorden, ett efter ett:

Världens snabbaste toppfart för en gatlegal bil: 446,97 km/h

Det här rekordet hölls tidigare av Bugatti Veyron Super Sport, som kört 431,07 km/h. Enligt reglerna ska man köra samma sträcka två gånger, i båda riktningarna, och sedan räkna ut ett snitt. I nordvästlig riktning körde Niklas Lilja 457,49 km/h. I sydöstlig riktning körde han sedan 436,44 km/h. Snittfart 446,97 km/h. Det blev alltså en förbättring av tidigare rekord med nästan 16 km/h.

0–400–0 km/h på 33,29 sekunder

Tidigare rekordförsök kördes i Danmark och då nådde man 36,44 sekunder för intervallet 0–400–0 km/h. Det var dock en smula fuktigt med dålig beläggning på startbanan och bilen spann upp i 180 km/h. I Nevada för förhållanden mycket bättre och det blev en förbättring med tre sekunder.

Mätningen var dock inte helt fullständig för att även få en 0–250–0 mph tid, bilen bromsades in vid 249,67 mph. Det intervallet kördes på 33,82 sekunder.

Högsta hastighet för flygande kilometern: 445,54 km/h

Det här rekordet är gammalt och sattes redan 28 januari 1938, av Rudolf Caracciola, i en Mercedes W125 som byggts om enbart för att slå det gamla rekordet. På den tiden hade man givetvis ingen avancerad mätutrustning utan klockade tiden mellan två punkter, 1.000 meter.

När Koenigsegg körde i Nevadaöknen använde man en elva kilometer lång sträcka av Highway 160. Mätdata användes från femte till sjätte kilometern, i båda riktningarna. I sydöstlig riktning körde Niklas Lilja 435,08 km/h, i nordvästlig riktning 456 km/h. Snittet blev 445,54 km/h, en ökning från tidigare rekord med 12,84 km/h.

Högsta hastighet för flygande mile: 444,66 km/h

När Rudolf Caracciola körde på autobahn 1938 uppmätte man även hastigheten för en flygande, engelsk mile. Det är alltså 1.609,34 meter. Koenigsegg använde punkten 5.500 meter som mitten och räknade ut snitthastigheten. I sydöstlig riktning körde Niklas Lilja 434,7 km/h, i nordvästlig riktning 454,63 km/h. Snittet blev 444,66 km/h, en ökning från tidigare rekord med 12,26 km/h.

Högsta hastighet på allmän väg: 457,49 km/h

Även här får vi gå nästan 80 år tillbaka för att hitta en verifierad mätning. Det kan ha skett mätningar på landningsbanor eller liknande, men så länge man pratar om allmän väg så satte Niklas Lilja återigen ett rekord när han körde sin Agera RS i nordvästlig riktning.

Förutom representanter från Racelogic hade Koenigsegg Automotiv även samlat experter från Michelin, ett filmteam med helikopter tillgänglig, journalister samt ett fullständigt sjukvårdsteam.

Avslutningsvis i sitt pressmeddelande vill Koenigsegg Automotive rikta ett speciellt tack till Niklas Lilja, som utförde sitt uppdrag på ett perfekt sätt. Att köra 457,5 km/h på allmän väg är inte "enkelt" och det krävs mycket mod att utföra en körning som den han gjorde.

 

Foto: Steven Wade

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Grymt imponerande! Bara att gratulera teamet bakom Koenigseggs bilar!
420
3