BMW M3 CS har 460 hk/600 Nm och allt som M4 CS har – men med fyra dörrar

BMW M3 CS har 460 hk/600 Nm och allt som M4 CS har – men med fyra dörrar

Känns BMW M3 lite för vanlig? Men tvådörrars BMW M4 GTS alltför raceinriktad och opraktisk? Då får du ett nytt alternativ idag: BMW M3 CS.

Som vi berättat förut har BMW infört en (delvis) ny ordning i näringskedjan. De som vill göra sin BMW ännu sportigare kan välja till Competition Package, nästa steg är att beställa en CS-modell och de som vill ha maximalt kul på bana köper en GTS-modell. De här alternativen finns exemplifierade i BMW M4, M4 Competition Package, M4 CS och M4 GTS.

De som saknar samma sportiga alternativ fast med en praktisk fyrdörrarskaross kan nu glädja sig åt nya BMW M3 CS. De som redan dreglat över alla läckerheter i BMW M4 CS känner igen sig. På BMW M3 CS hittar vi superlätta kolfiberhuven, kolfibertaket, raceinspirerat sportavgassystem, kolfiberdetaljer på såväl insidan som utsidan samt de speciella lättmetallfälgarna från M4 CS – det är för övrigt 10x20 tum bak och 9x19 tum fram. Fälgarna är skodda med klistriga Michelin Pilot Sport Cup 2 (265/35R19 och 285/30 R20) men det går att välja till andra Michelin-däck också. Keramiska bromsar med sexkolvsok finns som tillval till BMW M3 CS.

Turbosexan S55 har fått samma effekthöjning som i M4 CS, alltså 460 hk och 600 Nm. Speciellt oljetråg säkerställer perfekt smörjning ända upp till 1,4 g i kurvorna. Viktminskning på cirka 50 kilo och mer effekt innebär givetvis bättre prestanda och BMW M3 CS klarar 0–100 km/h på 3,9 sekunder (samma som M4 CS). Toppfarten är elektroniskt begränsad till 280 km/h.

Tillverkningen av BMW M3 CS börjar i mars 2018 och antalet begränsas till cirka 1.200 exemplar, varav 500 är avsedda för Nordamerika. Till BMW M3 CS finns det fem exteriörkulörer, varav en "frozen". Sjustegad M DCT är enda alternativet. Svenskt pris får vi återkomma till.

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Självklart skulle det bli den här bilen om jag valde mellan de olika M-modellerna!
54
43