Prov: Toyota Yaris Hybrid – hybrid utan hybris

2016 sålde Toyota fler än 80.000 Yaris med hybriddrift i Europa. Det är dags för en liten facelift och en provkörning.
Provkörningen kommer från auto motor & sport nr 17-2017.

Blygsam facelift. Lite mer snits på utsidan. Hybriden belönar mjuk körning med bättre ekonomi och miljö.

Medan andra småbilstillverkare fortfarande satsar på dieselmotorer erbjuder Toyota sin Yaris med hybriddrift sedan flera år tillbaka. Och det med framgång: förra året valde 40 procent av Yaris-kunderna hybridversionen med el- och bensinmotor.

Vad är nytt? I ärlighetens namn inte särskilt mycket. Nya strålkastare fram och ny form på baklyktorna samt en bredare och elegantare grill. Inuti är ändringarna lika diskreta. Instrumentbrädan har fått en mjukare yta vilket höjer intrycket men någon större elegans har den inte. Det finns inte mycket att klaga på när det gäller kvalitetskänslan eller utrustningsnivån. Nödbroms-, filhållnings- och helljusassistans är numera standard. Däremot sitter den sju tum stora pekskärmen placerad lite för långt till höger.
Utrymmesmässigt är Yaris bra tilltagen för alla passagerare. Inte illa – särskilt baksätet med tanke på att de 120 battericellerna är placerade under det. Med fällt ryggstöd ökar lastvolymen från 286 liter till 768.

Hur är den att köra? Att det "klappar två hjärtan" under huven på den här bilen märks först genom en titt på instrumentpanelen. Istället för en varvräknare finns en slags kraftmätare. Yaris Hybrid blir betydligt mer högljudd om mätarnålen lämnar det gröna ecofältet, inom vilket den 45 kW starka elmotorn driver bilen. Då kopplas nämligen bensinmotorn in. Tack vare den steglösa planetväxeln jobbar den alltid optimalt beroende på belastning. Det är vettigt ur förbrukningssynpunkt men ljudmässigt kräver det lite tillvänjning. 

Nördfakta. Systemeffekten på totalt 100 hk gör inte Yaris Hybrid till någon sportbil. Det är bättre att rulla fram lätt på gasen, lugnt som en spårvagn. I alla fall upp till två kilometer på el. Det är inte långt men användbart i stadstrafik. En mjuk körstil passar bäst även vid mixad bensin/eldrift. Under provkörningen låg förbrukningen i snitt på hovsamma 5,2 l/100 km.

Borde jag köpa en? Ja, om du tycker att prispåslaget för hybriddriften är värt pengarna. I grundutförande kostar hybriden 169.900 kr. Det är 25.000 kr mer än för den vanliga bensinversionen på 111 hk, och någon dieselmotor till Yaris erbjuder inte Toyota. 

Nu bättre materialkänsla inuti.

TEKNISKA DATA: Toyota Yaris Hybrid

MOTOR: R4, 1.497 cm3, 74 hk vid 4.800 r/min, 111 Nm vid 3.600 r/min. Elmotor 45 kW/169 Nm. Systemeffekt 100 hk, systemvridmoment 270 Nm. Transmission: Steglös planetväxellåda, framhjulsdrift.

KAROSS: L/b/h 3.945/1.695/1.510 mm. Axelavstånd 2.510 mm. Tjänstevikt 1.165 kg. Bagagevolym 286 liter. 

PRESTANDA: 0–100 km/h 11,8 sek. Toppfart 165 km/h. Testförbrukning 3,3 l/100 km. CO2 75 g/km. 

PRIS: 169.900 kr. 

PLUS: Bränslesnål drivlina, assistanssystem som standard och godkänd byggkvalitet. Därtill trygga köregenskaper och bra passagerarutrymmen.

MINUS: Högt motorljud vid belastning, klent vridmoment och småtrist interiör. Högt pristillägg för hybriddrift.

Provkörningen kommer från auto motor & sport nr 17-2017.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Toyota Yaris Hybrid skulle passa för mig.
132
68