Subarus boxerljud – här är förklaringen

Ni som har lite motoröra kan känna igen boxerfyran i en Subaru på en kilometers avstånd. Det muntra motorljudet, speciellt på lägre motorvarv, liknar inget...
Annons

Ni som har lite motoröra kan känna igen boxerfyran i en Subaru på en kilometers avstånd. Det muntra motorljudet, speciellt på lägre motorvarv, liknar inget annat.

Men ljudet beror inte på boxermotorns konstruktion, eller tändföljden, vilket Jason Fenske på YouTube-kanalen Engineering Explained förklarar. Orsaken till det speciella ljudet går att hitta i avgassystemet, som har olika långa rör och därmed skapar en något orytmisk följd av avgaspulser.

Turboaggregatet gör sitt bästa för att vispa sönder ljudpulserna, men det finns ändå kvar en tydlig karaktär ut ur slutrören. Alla Subarumodeller har dock inte den här typen av avgassystem, vilket gör att motorljudet också skiftar.

När vi är inne på ämnet så finns det fler grenrör som gett ett speciellt ljud. Första generationen Saab Turbo (även kallad OG900, 1979–1993) hade ett grenrör som var kompakt och okomplicerat. Men det gav olika lång väg för avgaspulserna fram till turboaggregatet, vilket gav ett karakteristiskt ljud som var mest påtagligt på tomgång.

Ett motsatt exempel är där man från början har ett typiskt avgasljud, men sedan ”slår sönder det” med hjälp av avgassystemet. Längst ner finns en video med en Chevrolet LS7 med så kallat 8-1 avgassystem, där har mycket av det typiska V8-ljudet försvunnit när avgaspulserna fördelas jämnt i ett enda slutrör.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen