Vi provkör motorstarkaste Skodan någonsin

PREMIUM Här kommer den hittills mest motorstarka Octavian någonsin, RS 245. Frågan är bara: ­Klarar den vardagen lika bra som sportigheten?
Annons

Vad är nytt? Mer effekt och ökat vridmoment, naturligtvis. Plus uppsnyggning över lag. Och även om den med sina 245 hästkrafter och 370 newtonmeter slår den vanliga RS 230 med 15 hästar och 20 newtonmeter är detta fortfarande en lika vardagsduglig ”till dagis-transportör” som en exklusiv motorvägsraket.

Chassit är vidareutvecklat för att tåla mer effekt och RS 245 rullar på feta 19-tummare som standard. Utseendemässigt är grillen numera glansig, logotyperna lite större och avgasrörens ändar svarta. Slutligen: för första gången i en Skoda – LED-ljus med det adaptiva systemet.

Hur är den att köra? Sportbil eller familjebil, välj själv. Vardagssnäll om du inte utnyttjar den inneboende kraften och vägegenskaperna. Med knapptryckningar (och en tung högerfot) förvandlas en snäll vardagsbil till en klart kompetent och hårdfjädrad bil för stimulerande banträffar. Detta är två bilar i en skepnad, om uttrycket tillåts. Utrymmena är som tidigare tillräckliga, bekväma sportstolarna håller förare och passagerare på plats och en ljudgenerator ser till att avgassystemet låter sportbil.

Vi provkör motorstarkaste Skodan någonsin
Rejäl kraft från den turboladdade tvålitersmaskinen.

Nördfakta. Förutom manuell låda med ”köttig känsla” finns nu en sjuväxlad dubbelkopplingslåda som för första gången har en våtkoppling vilket tillåter mer exakta och snabba växlingar. Fast allra bäst: Octavia RS 245 har mekanisk diffbroms, vilket styr effekten till det drivhjul som har bäst grepp.

VAQ-diffbromsen, som kommer av tyskans ”Vorderachsquersperre”, är elektroniskt styrd och består av ett lamellpaket som kan fördela kraften mellan höger och vänster framhjul. Systemet är utvecklat av BorgWarner Traction AB i Trelleborg (tidigare Haldex Traction).

VAQ-diffbromsen sitter på den plats där utgående axel finns på transmissionshuset för de bilar som har fyrhjulsdrift. Av den anledningen kan VAQ-diffbromsen inte kombineras med 4Motion, som exempelvis hos Golf R.

Den nya diffbromsen är väldigt bra på att dosera kraften mellan framhjulen, trots höjd effekt och vrid, det blir inga svarta gummirester i vägbanan från spinnande hjul. Samtidigt upplevde vi inga kraftreaktioner alls i ratten på RS 245:an. Duktigt jobbat.

Borde jag köpa en? Har du familj men kör själv ibland på kurvrika vägar och gillar bilkörning? Då bör du överväga ett köp, nya RS 245 är en riktigt rolig bil att leka med när inte vardagssituationen kräver lugnare tempo. 

TEKNISKA DATA: SKODA OCTAVIA COMBI RS 245

MOTOR: R4, turbo, bensin, 1.984 cm3, 245 hk vid 4.000 r/min, 370 Nm vid 1.600 r/min. 7-växlad DSG-låda alt. manuell 6-vxl. Framhjulsdrift.

KAROSS: L/b/h 4.689/1.814/1.452 mm. Axelavstånd 2.680 mm. Tjänstevikt 1.487 kg. Bagagevolym 610/1.740 liter.

PRESTANDA: 0–100 km/h 6,7 sek. Toppfart 250 km/h. Förbrukning 6,4 l/100 km. CO2 146 g/km.

PRIS: Från 313.700 kronor.

PLUS: Motor, växellåda samt chassisättning och fjädring. Byggkvalitet. Körglädje.

MINUS: Något hård fjädersättning. Inte den rymligaste kombin i klassen.

Provkörningen kommer från auto motor & sport nr 17-2017.

Vi provkör motorstarkaste Skodan någonsin
Enkelt utförande men utmärkt bra kvalitet – här finns inga designmässiga överdrifter.
Annons
Annons
Rulla till toppen