”Porsche 911 GT2 RS är för snabb för Nürburgring”

Den världsberömde Porsche-föraren Walter Röhrl menar att moderna bilar nu är för snabba för Nürburgring. "Det är väldigt farligt", säger han.
Annons

Prestandabilarnas guldålder tycks vara här, hästkraftsrace, smart teknik och otrolig aerodynamik. Men det är bara positivt enligt alla. Walter Röhrl säger i en intervju med Drive att de hastigheter som moderna sport- och superbilar kommer upp i på Nürburgring är farliga, och att de även med förbättrad downforce och aerodynamik inte kan de inte matcha specialbyggda racebilar.

”Det finns inget utrymme för misstag, och det är väldigt farligt”, säger han.

Rörhl ger exempel på en del hastigheter som uppmättes med nya 911 GT2 RS vid några av de farligaste delarna på Ringen.

”Du är uppe i 295 km/h i Schwedenkreuz och 270 km/h i Fuchsröhre.”

Och han har en poäng. Vi minns exempelvis förra året då Koenigsegg One:1 kraschade i Fuchsrohre efter ett bromsfel. Lyckligtvis klarade sig föraren utan allvarliga skador, men bilen fick omfattande skador. Dock klarade sig monocoquen bra och visar hur starka kolfiberbilarna kan vara.

Röhrl var inte med när 911 GT2 RS satte sitt rekord på Ringen tidigare i år med tiden 6:47,3. Han skämtar om att han är mindre villig att ta risker nu när han har fyllt 70 år, men att huvudorsaken att han inte kör rekordvarv längre är att han helt enkelt är för långsam.

Men Porsche planerar trots den forne Ringen-legendaren fortsätta köra på Nürburgring. Frank-Steffen Walliser, chefen för Porsches motorsport- och GT-bilar, säger att banan fortfarande är en viktig del i utvecklingen för gatbilar. Han utmanar till och med branschen att även i fortsättningen satsa på att köra fortare.

”Varför inte fortsätta ingenjörsutmaningen? Det finns ingen anledning att sluta”, säger Walliser.

I filmen nedan ett exempel på hur snabb 911 GT2 RS är.

2018 Porsche 911 GT2 RS 0-221mph (356kmh)

This is the GT2 RS going from 0-221mph (356kmh) and it's fair to say it's pretty quick

Annons
Annons
Rulla till toppen