Prestandakombi med biturbodiesel – som saknar en viktig detalj

PREMIUM Glöm den gamla OPC-modellen. Den nya sportversionen av Opels ­stora modell heter GSi. Vi provkör kombin med starkaste dieselmotorn och dubbla turbo.
Annons

Opel Insignia Sports Tourer känner vi redan sedan ett år. Yppiga linjer och fem meter lång, komfortabelt chassi, gott om plats och rejält med utrustning. Förkortningen GSi får oss gamla uvar och Opel-fans att vakna – den prydde nämligen de sportiga versionerna av Manta, Kadett och Astra förr. Nu kombineras bokstäverna – men hur?

Mer effekt handlar det dessvärre inte om. Det är samma tvåliters dubbelturbo som redan finns till Insignia och som ger 210 hk. Det har funnits en 260-hästars bensinturbo på två liter men den säljs inte längre i Sverige. GSi finns både som femdörrars halvkombi och som vanlig kombi.

Men är GSi mer än en Insignia med maffigare front- och bakspoiler, sidokjolar, dubbla avgasutblås och småsaker som aluminiumpedaler och lågt placerade, rejäla sportstolar? Jo, här finns dessutom Matrix LED-strålkastare, fyrhjulsdrift och adaptivt chassi som kan sänkas 10 mm.

Det som saknas är godkännande enligt Euro 6d-Temp. Det är en viktig detalj som påverkar utsläppen och därmed andrahandsvärdet.

Prestandakombi med biturbodiesel – som saknar en viktig detalj
Interiören håller hög klass och ergonomin är bra.
Prestandakombi med biturbodiesel – som saknar en viktig detalj
Sportstolarna är både snygga att se på och sköna att sitta i, dessutom bra och lågt placerade.

Men en GSi med dieselmotor rör om det i skallen, särskilt som den här dubbelturbon inte hör till de mer kultiverade. Men den ger 480 Nm redan från 1 500 r/min och levererar kraften till alla fyra hjulen via den visserligen smidiga och exakta, men ibland lite tröga, åttastegade automatlådan på ett övertygande sätt.

Tyvärr verkar en del av extrakraften (40 hk och 80 Nm) ätas upp i drivlinan. Prestanda är knappt bättre än 170-hästarsversionen med manuell växellåda och framhjulsdrift. Vikten har mycket riktigt ökat från 1 629 kg till 1 777 kg och testförbrukningen till nästan två liter (från 7,7 l/100 km till 9,6 l/100 km – vår testförbrukning).

Prestandakombi med biturbodiesel – som saknar en viktig detalj
Dieselmotorn har dubbelturbo och är tyvärr ganska törstig. Vägegenskaperna imponerar desto mer.

Trots det är GSi:n överraskande lättfotad och smidig med tanke på format och vikt. I sportläget förvandlas landsvägskryssaren till och med till kurvkramare med vassare chassi, drivlina och styrning. Understyrning? Inget problem.

Tack vare vridmomentsfördelningstekniken fördelas drivkraften flexibelt mellan det inre och det yttre framhjulet vid kurvtagning. Och förutom den finkänsliga styrningen bidrar de alldeles utmärkta bromsarna till känslan att alltid ha bilen i ett säkert grepp.

Något av komforten offras med de kortare fjädrarna och de hårdare stötdämparna. Å andra sidan ökar dynamiken och bilen får snabbare reaktioner. Båda tingen gör inte bara nytta för Insignia utan även för hela varumärket.

Prestandakombi med biturbodiesel – som saknar en viktig detalj

Annons
Annons
Rulla till toppen