Experten förklarar: Så mycket dyrare blir tjänstebilen och trängselskatten

Tjänstebilsexperten Ronny Svensson förklarar hur nya förmånsbeskattningen slår, speciellt efter 1 juli då bonus/malus-systemet införs. "Det blir en kalldusch för många", säger han.

Experten förklarar: Så mycket dyrare blir tjänstebilen och trängselskatten
Ronny Svensson på tjänstebilskonsulten Ynnor är kritisk till att regeringen ändrar reglerna för förmånsbilarna med så kort varsel.

Från och med 1 januari 2018 höjs det beskattningsbara värdet för bilförmån. Ett halvår senare genomförs bonus/malus-systemet för fordonsskatt – vilket i en del fall ger dramatiskt höjda skattebelopp. Tredje förändringen är att tjänstebilisterna måste betala trängselskatt ur sin privata plånbok, något som kan kosta 10.000–12.000 kronor eller mer per år.

"Det är stora förändringar som genomförs", säger tjänstebilsexperten Ronny Svensson på Ynnor. "Med tanke på hur hårt det slår mot tusentals bilister är jag förvånad över de svaga reaktionerna. Hade det hänt i Frankrike så hade folk gått man ur huse och demonstrerat på gatorna."

Syftet med förändringarna är att styra företagen mot att välja mera bränslesnåla bilmodeller. Det blir stort fokus på koldioxidutsläppet, säger han.

"Grovt kan man säga att alla dieselmodeller som släpper ut mer än 120 gram koldioxid per kilometer blir ointressanta som förmånsbilar. Och de bilmodeller som ligger kring 140–150 gram blir mycket dyrare – riktiga losers! Anledningen är att det slår rakt mot förarens egen plånbok, och det är den som styr."

Efter den 1 juli 2018 höjs fordonsskatten och den lyfts över på förmånsvärdet. Vill man ha en förmånsbil som släpper ut mycket koldioxid gäller det att välja den snabbt, innan halvårsskiftet.

Tvingas skatta för trängselskatten

Men det som blir en riktig chock för många tusentals bilister – i främst Stockholm och Göteborg – är att de som har förmånsbil ska skatta för trängselskatteförmånen. Det kan handla om ganska olika belopp, beroende på hur och när man passerar gränserna för trängselskatt. Men cirka 700 kronor mindre i plånboken per månad är vad många har att vänta sig. Och ändringarna införs redan 1 januari, sex veckor efter att riksdagen klubbade beslutet.

"Hur ofta har vi hört om en ny bestämmelse som införs så snabbt?", undrar Ronny Svensson på Ynnor.

"Jag har inga problem med att regeringen vill genomföra förändringar men företagen måste ju få en rimlig chans att ställa om och anpassa sina system. Det kommer att bli ett ramaskri hos personalen när de inser hur hårt det slår mot deras egen plånbok."

Alla resor från hemmet till jobbet är en privatresa, liksom alla gånger man kör från jobbet till hemmet. Enda sättet att undgå trängselskatt är att ha ett dokumenterat kundbesök längs vägen.

Lite längre ned på sidan har Ronny Svensson räknat fram några exempel på vanliga förmånsbilar och hur förändringarna slår. Laddhybrid blir billigare men en starkare dieselmodell kan bli rejält mycket dyrare. 

Motorstarka dieselmodeller med höga CO2-utsläpp blir rejält dyrare efter 1 juli 2018. Låga CO2-siffror är det som gäller för tjänstebilisterna i framtiden.

Riksdagens beslut

Efter onsdagens beslut om ändrad beräkning av bilförmån står det klart att det beskattningsbara värdet av bilförmånen för 2018 höjs. 

Det är statslåneräntan som gäller till och med 30 november 2017 som används vid beräkningen och enligt Riksgälden är statslåneräntan nu 0,49 procent. Eftersom det finns ett golv på 0,50 procent som statslåneräntan inte får understiga vid beräkningen kommer den ränterelaterade delen inte inte att höjas under 2018.

Det är sedan tidigare klart att basbeloppet 2018 höjs med 700 kronor till 45.500 kronor.

Generellt

Ränterelaterat belopp beräknas till 75 procent av statslåneräntan multiplicerat med nybilspriset för bilmodellen. Varje höjning med en punkt ger en höjning av förmånsvärdet med 22,50 kr per år för en bil som kostar 300.000 kronor.

"Eftersom 31,7 procent av basbeloppet ska ingå i förmånsvärdet, höjer det värdet av alla bilförmåner med 220 kr per år, eller knappt 20 kr i månaden", säger Ronny Svensson.

Ändringarna för att beräkna förmånsvärdet 2018 gäller alla förmånsbilar. Men de som är tillverkade 2018 och som dessutom registreras från 1 juli 2018 omfattas av den ändrade beräkningen av bilförmån, som baseras på den nya bonus/malus-skatten. För dessa bilar ser kalkylen lite annorlunda ut.

"Det kommer att svida desto mer i plånboken för de i Stockholm och Göteborg som från årsskiftet ska skatta för trängselskatteförmån, där kan det handla om tusenlappar i månaden", säger Ronny Svensson.

I Tjänstebilsfaktas Förmånsvärdeskalkyl 2018 kan du räkna ut förmånsvärdet för en befintlig bil och jämföra med det nya bonus/malus-baserade förmånsvärdet.

Laddhybrider som exempelvis VW Passat GTE gynnas av nya bonus/malus-systemet. Förmånsvärdet för Passat GTE blir under hälften av det för V90 D5.

Så mycket dyrare blir Volvo V90...

  Volvo V90 D5 AWD Momentum Volvo V90 D3 Momentum
Förmånsgrundande pris 427.900:– 344.000:–
Koldioxidutsläpp 129 g/km 119 g/km
Förmånsvärde 67.953:– 49.909:–
Varav fordonskatt 5.142:– 4.187:–
Om skatten räknats ut som tidigare 64.000:– 46.900:–
Skillnad 3.953:– 3.009:–

...och så här slår nya uträkningen mot Volkswagen Passat

  Volkswagen Passat Sportcombi GTE Volkswagen Passat Sportscombi 2,0 TDI 190 GT 4Motion
Förmånsgrundande pris 310.200:– 336.000:–
Koldioxidutsläpp 37 g/km 134 g/km
Förmånsvärde 32.613:– 50.290:–
Varav fordonskatt 360:– 5.620:–
Om skatten räknats ut som tidigare 33.400:– 45.800:–
Skillnad –787:– 4.490:–
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag har tjänstebil.
298
246