Fiat-Chrysler riskerar 95 miljarder kronor i böter för misstänkt avgasfusk

Fiat-Chrysler riskerar 95 miljarder kronor i böter för misstänkt avgasfusk
Hur kommer det sig att avgasutsläppen ökar kraftigt, två minuter efter testcykelns stopp?

Minnesgoda läsare kommer nog ihåg det "tysk-italienska kriget" där olika politiska företrädare anklagade varandra för att dölja avgasfusk på dieselmotorer. I efterdyningarna av Volkswagens dieselgate uppstod misstankar om avgasfusk även på annat håll. Exempelvis krävde Tysklands transportminister Alexander Dobrindt att EU skulle ta bort Fiats bilmodeller från marknaden.

Alexander Dobrindts italienska kollega Riccardo Nencini slog ifrån sig alla anklagelser om avgasfusk hos Fiat och hävdade att man fullt ut samarbetade med EU-kommissionen.

Anledningen till att de två ministrarna bråkade med varandra är att varje land gör ett nationellt godkännande av de inhemska bilmodellerna, sedan blir de automatiskt godkända av samtliga medlemsländer inom EU. När den tyska trafikmyndigheten KBA testade bland annat Fiat 500X upptäckte man att avgasutsläppen ökade rejält efter 22 minuter, vilket är en indikation på avgasfusk då längden på ett avgastest är 20 minuter.

Liknande misstankar har även framkommit i USA, där EPA ("Environmental Protection Agency") funnit att avgasreningen stängs av på Jeep Grand Cherokee med 3,0-liters CRD V6. Koncernchefen Sergio Marchionne avvisade alla anklagelser om avgasfusk. Under hösten har man FCA försökt nå en överenskommelse med de amerikanska myndigheterna om en uppgradering av motorstyrningen till de berörda bilmodellerna.

Nu har FCA, Fiat Chrysler Automobiles NV, fått en ny motståndare som kan visa sig vara betydligt farligare. Enligt ansedda tidningen Le Monde undersöker franska åklagare på myndigheten DGCCRF påståenden om avgasfusk hos Fiat och Chrysler. DGCCRF är ett så kallat generaldirektorat för konkurrensskydd, konsumentfrågor och bedrägeribekämpning.

Om förundersökningen i Frankrike leder till åtal och FCA fälls för avgasfusk kan de tvingas betala upp till tio procent av sin årsomsättning i böter. Utslaget på siffrorna för 2016 kan det handla om 9,6 miljarder euro – alltså runt 95 miljarder kronor.

Förundersökningen ska ha pågått sedan i mars och enligt Le Monde har FCA försökt dölja vissa uppgifter. Att försvåra eller dölja uppgifter i en brottsutredning kan leda till 300.000 euro i böter och fängelse för de inblandade.

I ett uttalande till Reuters har talespersoner för FCA sagt att anklagelserna saknar all grund och att man fullt ut samarbetar med den franska utredningen. DGCCRF har inte velat kommentera sitt arbete.

När tyska auto motor und sport avgastestade 48 bilmodeller med så kallad RDE-mätning så hade Fiat 500X ett NOx-utsläpp som låg 10,6 gånger över utsläppsgränsen 80 mg/km. Vid RDE-mätning tillåts dock upp till 168 mg/km (faktor 2,1). När IVL Svenska Miljöinstitutet undersökte avgasutsläpp i Göteborgstrakten var det Renault och Fiat som utmärkte sig med de sämsta NOx-utsläppen.

 

Vågar man sig ut i naturen med en Fiat 500X? Franska åklagare undersöker nu möjligheten att åtala FCA för avgasfusk.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag misstänker att även Fiat-Chrysler har fuskat med avgasreningen.
132
38