Nevs har kört igång tillverkningen – 9-3 på banan igen

Den 5 december 2017 rullade Nevs första elbil av bandet i fabriken i Tianjin. Därmed är tillverkningen igång av Nevs 9-3 EV.

Den första Nevs 9-3 EV, i senaste generationens Saab 9-3 kostym, har rullat av bandet.

Elbilen som rullade ut genom fabriksportarna var en Nevs 9-3 EV, baserad på senaste generationen Saab 9-3. Fronten är dock utan Saab-emblem (som Nevs inte får lov att använda). 

Av den "nya" 9-3 som Nevs visade upp tidigare i år ser vi dock intet, varken nya strålkastare, den blå linjen i fronten eller de mycket små backspeglarna. Nevs version av Saab 9-3 ska en räckvidd på 30 mil men det återstår att se.

Nevs arbetar med tre generationer elbilar, andra och tredje generationen kommer att utvecklas i samverkan med DiDi Chuxing, som Nevs träffade avtal med i Trollhättan den 25 oktober.

Partnerskapet med DiDi och Global Energy Interconnection tros kunna bli en stor serviceplattform för nya elbilar. DiDi, som är Kinas svar på Uber, meddelande under hösten att man vill ha en miljon elbilar i sin flotta till 2020 och där kommer Nevs in som en viktig aktör. Nevs och DiDi ska har dessutom planer på ett tekniskt samarbete om autonom körning.

Nevs nya fabrik i Tianjin har en kapacitet om 50.000 elbilar i projektets första fas och 220.000 i fas två.

 

Så här såg den Nevs 9-3 ut som Nevs visade tidigare i år.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tycker att designen av Saab 9-3 står sig mycket bra.
582
235