Den tyska bilgiganten premiärvisade sin nya Polo-baserade rallybil vid ett evenemang på Mallorca tidigare i veckan. Bilen heter Polo GTI R5, och som namnet antyder är det byggd för att uppfylla FIA:s R5-regler, vilket betyder att den är avsedd för privatteam.
De första testerna på asfalt och grus gjordes i november i Fontjoncouse i Frankrike och fortsätter i Storbritannien i december. Svenske rallyföraren Pontus Tidemand har varit en av testförarna.
Bilen har några slutgiltliga tester innan den är klar att skickas ut på rallysträckorna, vilket väntas ske hösten 2018. Övriga tillverkare med R5-rallybilar är bland andra Citroën, Ford, Hyundai, Peugeot och Skoda.
Precis som den serietillverkade Polo GTI har Polo GTI R5 en tvärställd, rak fyrcylindrig turbomotor med direktinsprutning. I enlighet med reglementet är motorn begränsad till 1,6 liter men det räcker för att utveckla 200 kW (272 hk), vilket kan jämföras med standart-GTI:ns 197 hk. Maximalt vrid är 400 Nm.
En tätstegad sekventiell femväxlad tävlingsväxellåda och permanent fyrhjulsdrift garanterar accelerationen på alla underlag – asfalt, grus eller snö. Med en vikt på 1.320 kg går 0-100 km/tim på 4,1 sekunder.
Stålkarossen med fyra dörrar tillverkas i fabriken i Pamplona i Spanien. I enlighet med FIA:s reglemente är den förstärkt med en säkerhetsbur och andra säkerhetskomponenter.