Ny film: Följ med i Koenigsegg Agera RS

Det har gått en dryg månad sedan Niklas Lilja satte fem hastighetsrekord i Koenigsegg Agera RS. Nu bjuder Koenigsegg på en ny film inifrån kupén...
Annons

Det har gått en dryg månad sedan Niklas Lilja satte fem hastighetsrekord i Koenigsegg Agera RS. Nu bjuder Koenigsegg på en ny film inifrån kupén där vi kan se hur körningen gick till i Nevadaöknen.

Den så kallade 1 MW motorn ger som namnet antyder 1.360 hk, vid 7.500 rpm. Maximalt vrid på 1.371 Nm levereras vid 6.000 rpm, men det finns mer än 1.000 Nm tillgängligt mellan 3.000–8.000 rpm. Varvtalsstoppet slår i vid 8.250 rpm. Hastighet och motorvarvtal syns i en skärm ovanför ratten, lite otydligt så man kan behöva använda fullskärmsläget för att se ordentligt.

En del har undrat över varför Niklas Lilja kör så ”lugnt” och det finns förklaring till det. Koenigseggs presstalesperson Steven Wade påpekar att motorvägen var mer än tillräckligt lång, det fanns alltså ingen anledning att pressa motorn och höja temperaturerna förrän det verkligen behövdes.

Tittar man på Youtube-filmen nedan så nås 300 km/h vid cirka 0:58. Sedan är det full gas och då går det väldigt snabbt upp till 400 km/h, sista växeln går i vid 370 km/h, och accelerationen mattas inte speciellt mycket upp till 450 km/h.

När skärmen visar 458,5 km/h vid 1:33 in i filmen är motorvarvtalet 7.970 rpm. Då har alltså motorn gett max effekt – 1.360 hk – i drygt en halv minut. Den officiella toppfarten registrerades till 457,94 km/h. Det snabbaste som någonsin körts på en landsväg.

Tittar man ut är bilden ganska överexponerad men det är ändå uppenbart hur fruktansvärt fort det går, och hur påtagligt tunnelseendet blir i sådana hastigheter.

Koenigsegg är speciellt nöjda med hur stabil Agera RS är i höga hastigheterna, ratten måste justeras men det handlar inte på något sätt om att man behöver brottas med bilen för att hålla rak kurs. Det är ett kvitto på att Koenigsegg lyckats mycket bra med aerodynamiken på Agera RS.

 

Koenigsegg Agera RS satte fem rekord

Den officiella informationen från Koenigsegg Automotive AB och berättar att alla mätdata kommer från Racelogic, som även hade en representant på plats som kontrollerade alla uppgifter.

Som vi redan berättat i helgen har alltså Koenigsegg Agera RS, med testförare Niklas Lilja bakom ratten, satt nytt världsrekord i topphastighet med 447 km/h. Och vi har även visat en film där vi får åka med 457 km/h längs Highway 160 i Nevadaöknen.

Men nu har vi alltså den officiella informationen från Koenigsegg Automotive AB. Alla mätdata kommer från Racelogic, som även hade en representant på plats som kontrollerade alla uppgifter. Låt oss gå igen de nya rekorden, ett efter ett:

Världens snabbaste toppfart för en gatlegal bil: 447,19 km/h

Det här rekordet hölls tidigare av Bugatti Veyron Super Sport, som kört 431,07 km/h. Enligt reglerna ska man köra samma sträcka två gånger, i båda riktningarna, och sedan räkna ut ett snitt. I nordvästlig riktning körde Niklas Lilja 457,94 km/h. I sydöstlig riktning körde han sedan 436,44 km/h. Snittfart 447,19 km/h.

0–400–0 km/h på 33,29 sekunder

Tidigare rekordförsök kördes i Danmark och då nådde man 36,44 sekunder för intervallet 0–400–0 km/h. Det var dock en smula fuktigt med dålig beläggning på startbanan och bilen spann upp i 180 km/h. I Nevada för förhållanden mycket bättre och det blev en förbättring med tre sekunder.

Mätningen var dock inte helt fullständig för att även få en 0–250–0 mph tid, bilen bromsades in vid 249,67 mph. Det intervallet kördes på 33,82 sekunder.

Högsta hastighet för flygande kilometern: 445,63 km/h

Det här rekordet är gammalt och sattes redan 28 januari 1938, av Rudolf Caracciola, i en Mercedes W125 som byggts om enbart för att slå det gamla rekordet. På den tiden hade man givetvis ingen avancerad mätutrustning utan klockade tiden mellan två punkter, 1.000 meter.

När Koenigsegg körde i Nevadaöknen använde man en elva kilometer lång sträcka av Highway 160. Mätdata användes från femte till sjätte kilometern, i båda riktningarna. I sydöstlig riktning körde Niklas Lilja 435,08 km/h, i nordvästlig riktning 456 km/h. Snittet blev 445,54 km/h, en ökning från tidigare rekord med 12,84 km/h.

Högsta hastighet för flygande mile: 444,76 km/h

När Rudolf Caracciola körde på autobahn 1938 uppmätte man även hastigheten för en flygande, engelsk mile. Det är alltså 1.609,34 meter. Koenigsegg använde punkten 5.500 meter som mittpunkt och räknade ut snitthastigheten. Snittet blev 444,76 km/h, en ökning från tidigare rekord med 12,26 km/h.

Högsta hastighet på allmän väg: 457,94 km/h

Även här får vi gå nästan 80 år tillbaka för att hitta en verifierad mätning. Det kan ha skett mätningar på landningsbanor eller liknande, men så länge man pratar om allmän väg så satte Niklas Lilja återigen ett rekord när han körde sin Agera RS i nordvästlig riktning.

Förutom representanter från Racelogic hade Koenigsegg Automotiv även samlat experter från Michelin, ett filmteam med helikopter tillgänglig, journalister samt ett fullständigt sjukvårdsteam.

 

 

Annons
Annons
Rulla till toppen