VW-chef får sju års fängelse för dieselgate

Oliver Schmidt, 48 år, döms till maxstraffet sju års fängelse i USA och måste dessutom betala 400.000 dollar i böter, cirka 3,7 miljoner kronor. Domaren...
Annons

Oliver Schmidt, 48 år, döms till maxstraffet sju års fängelse i USA och måste dessutom betala 400.000 dollar i böter, cirka 3,7 miljoner kronor. Domaren Sean Cox motiverade maxstraffet med att den före detta Volkswagenchefen Oliver Schmidt ”brutit mot själva fundamentet i samhället, det vill säga tillit”.

Oliver Schmidt erkände sig skyldig till anklagelserna men hävdar att han blivit uppmanad till sitt agerande av sin arbetsgivare, vilket han i efterhand ångrar att han gjorde. Oliver Schmidt arbetade vid Volkswagens huvudkontor i USA mellan 2012 till februari 2015. Det var i september 2015 som de amerikanska myndigheterna meddelade att de inte kunde godkänna kommande årsmodell av Volkswagens dieselmodeller, då de upptäckt olaglig programvara i motorstyrningen som kunde stänga av avgasreningen.

Enligt Oliver Schmidt var det först under sommaren 2015, då han återvänt till Tyskland, som han blev underrättad om att Volkswagen använde olaglig programvara på dieselmodellerna i USA. Det var när Oliver Schmidt var i Florida på semester i januari 2017 som han greps av FBI. Åtalet gällde konspiration och brott mot den amerikanska miljölagen ”Clean Air Act”.

Volkswagen bekräftade i januari att man nått en uppgörelse med USA:s myndigheter om den stora utsläppsskandalen där elva miljoner bilar över hela världen manipulerats, varav 500.000 i USA.

Volkswagen gick med på att betala 39 miljarder kronor i böter för avgasfusket samt erkännde sig skyldiga till att ha manipulerat sina fordon. Oliver Schmidt är den andra VW-chefen som döms i USA för sin inblandning i dieselgate. I augusti dömdes James Robert Liang till 40 månaders fängelse i USA, samt 200.000 dollar i böter.

Det var när forskare på West Virginia University i USA testade Volkswagenmodeller på landsväg som man upptäckte chockerande höga halter av NOx. Vid landsvägskörning under våren 2014 uppmättes NOx-nivåer som var upp till 40 gånger högre än den tillåtna maxgränsen. Testerna skedde på landsväg, inte i en laboratoriummiljö. Universitetets person trodde först att man gjort något fel vid mätningen av Volkswagens dieselmotorer. Allting dubbelkontrollerades och referensfordon användes, men mätningarna var korrekta.

Ganska snart riktades misstankarna mot mjukvaran i motorstyrningen. På något sätt kunde bilmodellerna i vissa lägen gå över i ett ”test mode” där NOx-värdena justerades ner till korrekt nivå. Men vid vanlig landsvägskörning var NOx-värdena alltså betydligt högre.

På ett mycket skickligt sätt räknade mjukvaran på egen hand ut när bilen testades och när den kördes som vanligt. ”Test mode” aktiverades när inget styrutslag gjorts under en viss tid (bilen står alltså still på en rullande landsväg) samt temperaturen och lufttrycket var inom vissa intervall (= labbmiljö).

I en amerikansk stämningsansökan från 2016 finns det uppgifter som pekar mot att Volkswagens avgasfusk på dieselmotorer var känt av företagsledningen redan 2006. Enligt dokumenten ska minst 24 ingenjörer och chefer inom VW Group känt till avgasfusket. I denna grupp ingick dåvarande utvecklingscheferna Wolfgang Hatz, Heinz-Jakob Neusser och Ulrich Hackenberg.

 

 

Annons
Annons
Rulla till toppen