Porsches elektriska framtid är redan en succé

Det finns kanske de som tittar misstänksamt på Porsche och mest ser hybridmodellerna som en klädsam miljöprofil. Sådant som moderna bilföretag behöver för att det...
Annons

Det finns kanske de som tittar misstänksamt på Porsche och mest ser hybridmodellerna som en klädsam miljöprofil. Sådant som moderna bilföretag behöver för att det ska ”se snyggt ut”. Men i Porsches fall är elektrifieringen en väldigt bra affär – redan idag.

Tittar vi på utbudet av sportlimousinen Porsche Panamera så har den i sin andra generation utvecklats till inte mindre än elva olika modeller, fördelat på två karosser: fyrdörrars Panamera samt nya, praktiska kombimodellen Sport Turismo. Av dessa är fyra hybridmodeller, eller ”E-Hybrid” som Porsche valt att kalla dem.

Det som förmodligen förvånar de flesta är att säljstarten av andra generationen Porsche Panamera blivit en storartad succé för hybridmodellerna. Under perioden juni–oktober 2017 är 60 procent av alla sålda Panamera hybridmodeller. De överträffar vida Porsches egen prognos på cirka 10–15 procent hybrider av den totala andelen.

Försäljningssuccén för Panameras hybridalternativ kan till viss del tillskrivas skatterabatter i en del länder. I Belgien står hybridmodellerna för över 90 procent, och i Frankrike är andelen 70 procent. I Tyskland, en av de största marknaderna för Panamera, är andelen hybrider cirka en fjärdedel. I Sverige är hybridandelen 34 procent.

Den stora andelen hybridmodeller visar att Porsches kunder inte har några problem att ta till sig fördelarna med hybridtekniken, tvärtom handlar det om en total omfamning. Det bådar gott inför lanseringen av Porsches första elbil, Mission E, under 2019.

Först ut var Porsche Panamera 4 E-Hybrid som kompletterade V6-motor på 2,9 liter (243 kW/330 hk och maximalt 450 Nm). med en elmotor på 100 kW (136 hk). Därmed blir systemeffekten 700 Nm och sammanlagda toppeffekten blir 340 kW (462 hk). Hög effekt tillsammans med fyrhjulsdrift ger blixtrande prestanda, i det här fallet 0–100 km/h på 4,6 sekunder och toppfarten anges till 278 km/h. Elmotorn driver Panamera 4 E-Hybrid i upp till 140 km/h och räckvidden med eldrift är fem mil, enligt EU-cykeln.

Det andra hybridalternativet kom i våras i form av Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid. Samma teknik packade man i höstas in i kombimodellen, Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo. När V8-motorn kombineras med elmotorn på 100 kW (136 hk) uppnår Porsche en systemeffekt på hela 680 hk och 850 Nm – vilket gör bilen till världens starkaste hybridmodell. 0–100 km/h går på endast 3,4 sekunder och toppfarten anges till 310 km/h.

Att liknande hybridteknik även dyker upp i tredje generationen Porsche Cayenne är nog inte en allt för djärv gissning. Elmotorn på 100 kW finns integrerad i den åttastegade PDK-lådan och kräver inget extra utrymme. Det gör dock batteripaketet på 14,1 kWh, men sannolikt går det att integrera i Cayenne precis som det gjorts i Panamera.

Hybridversioner av klassiska Porsche 911 har varit på gång i flera år. Där har Porsche velat fram och tillbaka hur man ska göra med nästa generation 911 (992), som sägs vara förberedd för hybridteknik. En del rykten hävdar att vi får sen en 911 hybridmodell 2020 och andra hävdar att det dröjer till 2024.

 Källa: Automotive News (kräver prenumeration)

 

Porsches elektriska framtid är redan en succé
Porsches elektriska framtid är redan en succé
Porsches elektriska framtid är redan en succé
Porsches elektriska framtid är redan en succé
Porsches elektriska framtid är redan en succé
Porsches elektriska framtid är redan en succé
Porsches elektriska framtid är redan en succé
Porsches elektriska framtid är redan en succé
Porsches elektriska framtid är redan en succé
Porsches elektriska framtid är redan en succé
Porsches elektriska framtid är redan en succé
Porsches elektriska framtid är redan en succé
Porsches elektriska framtid är redan en succé
Porsches elektriska framtid är redan en succé
Annons
Annons
Rulla till toppen