Hånet: ”Jättebra för att transportera chipspåsar”

Teslas lastbil har väckt mycket uppmärksamhet med siffror och specifikationer som låter för bra för att vara sanna. Räckvidden ska bli uppemot 80 mil och...
Annons

Teslas lastbil har väckt mycket uppmärksamhet med siffror och specifikationer som låter för bra för att vara sanna. Räckvidden ska bli uppemot 80 mil och den ska kunna laddas med hela 1.600 kW i nya så kallade ”Megachargers”.

Alla är inte övertygade om att Elon Musk faktiskt kommer kunna leverera vad han lovat när det gäller Teslas nya lastbil. Framför allt inte Scania, som just nu satsar på hybridlastbilar och tror att helt eldrivna lastbilar ligger längre bort i framtiden.

Teslas lastbil får alldeles för tunga batterier och det ger låg maxlast, enligt Nils-Gunnar Vågstedt, chefsingenjör inom elektromobilitet på Scania.

”Den kommer bli jättebra för att transportera påsar med potatischips”, säger han till Ny Teknik.

Enligt honom har en eldriven lastbil med dagens batteriteknik så många nackdelar att kalkylen blir ohållbar för åkerierna. Scania kan bygga en eldriven lastbil med räckvidd på upp till 30 mil men åkerier som kör fjärrtrafik kräver mer än så.

I februari kördes leveranserna av Scanias laddhybrid igång. Den har en dieselmotor och ett batteripaket på 1,2 kWh.

Annons
Annons
Rulla till toppen