McLaren Senna – brutal och kompromisslös

Brutal och kompromisslös. De orden använder McLaren för att beskriva nya modellen "Senna". Endast 500 exemplar ska byggas av den snabbaste bilen någonsin från McLaren.
Annons

Brutal är ett ord som inte används så ofta för sportbilar, men det kan vara rätt beskrivning av nya McLaren Senna. Hur ska man annars benämna en modell med turbomatad V8-motor på 4,0 liter som ger 800 hk och 800 Nm fördelat på en vikt av endast 1.198 kilo?

De senaste månaderna har vi fått rapporter om hur vansinnigt snabb McLaren 720S är. Det verkar som om McLaren gett en effektsiffra som är alldeles för låg. Och med det i åtanke så kan man fundera över nya specialmodellen McLaren Senna – namngiven efter en av de mest hängivna, talangfulla och kompromisslösa förare som motorsporten någonsin sett.

Nya McLaren Senna baserar sig på samma ”bygglåda” som 720S men i det här fallet har man genomgått en hårdbantning som sänkt vikten med inte mindre än 220 kilo. Ovanpå det så har V8-motorn fått sin toppeffekt höjd till jämna 800 hk och 800 Nm. Vi ska få vänta till januari innan McLaren avslöjar de officiella prestandasiffrorna för nya Sennna men räkna med 0–60 mph (0–96 km/h) på cirka 2,5 sekunder och en toppfart en bra bit över 200 mph (320 km/h).

Ska då nya Senna ses som en efterträdare till McLaren P1? Nja, inte direkt. Enligt McLarens talespersoner ska nya Senna vara en modell som ger den ultimata kopplingen mellan förare och bil, med banprestanda som inte tidigare varit möjliga. Ingenting annat med registreringsplåt kan mäta sig med McLaren Senna, helt enkelt, om man får tro det som sades under presskonferensen i helgen.

Bruno Senna, systerson till Ayrton Senna, har varit involverad i utvecklingsarbetet med McLaren:

”Det här är det första projektet som verkligen förknippar Ayrtons racinganda med prestanda”, berättar Bruno Senna. ”McLaren Senna är en bilmodell som hedrar min morbror eftersom den så fullständigt dedikerat låter sina förare uppnå det absolut bästa de kan.”

McLaren Senna bygger på en kolfiberplattform som kallas ”Monocage III”. Det innebär en ”balja” i kolfiber som omsluter kupén och mittmotorn, men där fronten består av aluminiumprofiler – framför allt för att uppnå rätt krocksäkerhet. Aerodynamiken är förbättrad och McLaren Senna har en aktiv bakvinge som kan vinklas cirka 20 grader.

McLaren Senna ska premiärvisas publikt på Genèvesalongen nästa vår och produktionen inleds till sommaren 2018. I slutet av 2018 ska de första handbyggda exemplaren lämnas över till sina ägare och totalt ska det inte byggas mer än 500 exemplar av McLaren Senna. Försäljningen är redan avslutad och har du inte fått bekräftelse på leverans av din McLaren Senna så ingår du inte i målgruppen, tyvärr.

 

 

McLaren Senna – brutal och kompromisslös

McLaren Senna – brutal och kompromisslös

McLaren Senna – brutal och kompromisslös

McLaren Senna – brutal och kompromisslös

McLaren Senna – brutal och kompromisslös

McLaren Senna – brutal och kompromisslös

McLaren Senna – brutal och kompromisslös

McLaren Senna – brutal och kompromisslös

McLaren Senna – brutal och kompromisslös

McLaren Senna – brutal och kompromisslös

McLaren Senna – brutal och kompromisslös

McLaren Senna – brutal och kompromisslös

McLaren Senna – brutal och kompromisslös

McLaren Senna – brutal och kompromisslös

McLaren Senna – brutal och kompromisslös

McLaren Senna – brutal och kompromisslös

McLaren Senna – brutal och kompromisslös

McLaren Senna – brutal och kompromisslös

McLaren Senna – brutal och kompromisslös

McLaren Senna – brutal och kompromisslös

McLaren Senna – brutal och kompromisslös

McLaren Senna – brutal och kompromisslös

McLaren Senna – brutal och kompromisslös

McLaren Senna – brutal och kompromisslös

McLaren Senna – brutal och kompromisslös

McLaren Senna – brutal och kompromisslös

McLaren Senna – brutal och kompromisslös

Annons
Annons
Rulla till toppen