Ares Project Panther – en modern DeTomaso Pantera byggd på Huracan

Ares Project Panther – en modern DeTomaso Pantera byggd på Huracan

Minns ni Dany Bahar, den dynamiska Lotuschefen som fick avgå 2012? Efter endast tre år som vd och ett stort antal spektakulära konceptbilar fick dåvarande Lotusägaren nog och gav Dany Bahar sparken.

Dany Bahar lämnade dock inte bilindustrin utan startade italienska Ares Design, baserat i Modena. Senaste projektet är en modern version av klassiska DeTomaso Pantera, kallad Ares Project Panther. Pantera är för övrigt det italienska ordet för kattdjuret panter, panther på engelska.

Ares Project Panther ska inleda sin försäljning nästa höst och under de välbekanta linjerna hittar vi teknik från Lamborghini Huracan.

Panther ska byggas i de 18.000 kvadratmeter stora fabrikslokalerna som Ares Design har i Modena. Tidigare har Ares Design byggt om cirka 200 bilar efter kundernas önskemål men nya Panther blir den första "seriebyggda" modellen från företaget.

Just nu genomgår Ares Project Panther det avslutande arbetet i vindtunneln och genomför krocktester. Precis som Lamborghini Countach var DeTomaso Pantera känd för negativa lyftkrafter i fronten, något som kan bli en tuff utmaning om man vill behålla det klassiska utseendet.

 

Extern information:

ARES Project Panther

 

DeTomaso - en kort historik

Företaget grundades av argentinaren Alejandro de Tomaso (med italienska farföräldrar) 1959 och hade sin glansperiod under 60- och 70-talen. Alejandro De Tomaso (eller Alessandro) kom till Italien efter att ha deltagit i ett misslyckat försök att störta Juan Peron. Han körde två Formel 1-GP innan han startade bilfabrik i Modena.

Sportbilstillverkaren är mest känt för den legendariska modellen DeTomaso Pantera. Den underbara designen av Tom Tjaarda kombinerades med en beprövad Ford V8 och femväxlade ZF-lådan. Under de tre åren 1971-1973 byggdes hela 6.128 stycken Pantera – en av köparna var Elvis Presley, men oljekrisen och en sviktande kvalitet gjorde att populariteten sjönk.

DeTomaso tog över Maserati från Citroën 1976 men fick det allt svårare ekonomiskt, Maserati övergick till Fiat 1993. Alejandro de Tomaso gick bort 2003 och företaget försattes i konkurs 2004 – även om det faktiskt tillverkades bilar ända fram till 2005.

Affärsmannen Gianmario Rossignolo köpte rättigheterna till namnet DeTomaso 2009. Målet med satsningen var att komma upp i en produktionsvolym på 8.000 bilar per år, på planeringsstadiet planerna fanns bland annat crossover-sedanen Deauville och en ersättare till den klassiska modellen Pantera. Men när kassan sinade under sommaren 2012 försattes De Tomaso i konkurs - den andra på mindre än tio år.

Richard Hagvall/Michael Åhman

 

Originalet från den tiden då det begav sig. Foto: Getty.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Ser verkligen snyggt ut – sätt Panther i serieproduktion!
177
47