Vi provkör BMW X3: ”Mer av allt – även priset”

PREMIUM Tredje generation av storsäljaren X3 ger mer av allt: effektivitet, komfort, vägegenskaper och förarassistans. Mer av allt – även när det gäller prislappen.
Annons

Vad är nytt? BMW har sålt över 1,5 miljoner X3 under 14 år och man förändrar inte receptet bara för att det kommer en ny generation. Designen är som du kan se på bilderna inte direkt revolutionerande djärv, även om den ser mer atletisk ut. Större njurar och LED-strålkastare samt nydesignade bakljus är de största synbara förändringarna. cW-värdet har sjunkit från 0,34 till 0,29.

På längden har X3 växt sex centimeter och axelavståndet med 5,4 cm och hjulupphängningarna har förfinats. Bagageutrymmet rymmer som i föregångaren 550 liter. I grunden har bilen bantats med 55 kg, men all ny teknik betyder att de flesta bilarna trots det blir tyngre i verkligheten. Alla moderna säkerhetssystem finns givetvis, som vingelvarning, autobroms, bakifrån kollisionsvarning, självkörningssystem med både kamera och radar och tillhörande system finns också.

Men när den första lilla besvikelsen har lagt sig över att generation tre ser ut som en tvilling till ”tvåan” kommer överraskningarna slag i slag.

För det första: bara att känna på träpanelerna och aluminiumfinishen är snudd på sensuellt, det här är inte överpolerat utan fibernära äkta. Kvalitetslyftet är markant och det känns väldigt trevligt att sitta i nya X3:an. Har du beställt glastakluckan, läderklädseln och den speciella Sensatech-instrumentbrädan andas bilen hantverk.

Framstolarna är mycket bekväma och i baksätet finns mer utrymmen tack vare längre axelavstånd och betalar man lite extra blir ryggstödets lutningsvinkel ställbar. 

Hur är den att köra? Vi börjar med en tur i en terrängbana. Fyrhjulsdriften regleras elektroniskt mellan fram- och bakaxel och treliterssexan mumlar lite i bakgrunden medan den åttastegade automatlådan väljer lämplig utväxling. Med 1 200 r/min på varvräknaren kryper vi framåt och elektroniken håller finkänslig kontroll på kraftfördelningen. Det knastrar lite på samma vis som när låsningsfria bromsar arbetar och det känns inte som om man sitter i en bil som längtar efter ett jordenruntäventyr i obanad terräng, men fram kommer vi. Stigvinklarna är 25,7 grader fram och 22,6 bak.

Vi provkör BMW X3:
Designen av generation tre är nästan identisk med föregångaren.

Dags för asfalt. Testbilen rullar på 20-tummare och har adaptiv fjädring. Den känns ganska styv och hård, nästan lite styltig. Styrningen är direkt med bra känsla, men den är inte överkommunikativ som i exempelvis Alfa Romeo Stelvio utan lugnare. Krängningen är måttlig och visst är det här en BMW, men bilens storhet kommer fram när man låter milen rulla på och inser hur väl allting fungerar.

Sportversionen X3 M40i skruvar upp förväntningarna och tajtar till upplevelsen ordentligt. Den har förutom 360 hästar som låter underbart genom sportavgassystemet också en elektroniskt reglerbar bakaxeldiff och ännu stramare chassi.

Men den raka dieselsexan passar kanske ännu bättre till bilen, med sitt härliga vridmoment och tysta gång, det går nästan inte att höra att motorn tänder på dieselolja.  

Nördfakta. X3 byggs i BMW:s största anläggning som har 8.000 anställda – i South Carolina, USA. 

Borde jag köpa en? Priset för en 20d, som inkluderar mer utrustning än tidigare, har gått upp med 53 600 kronor vilket låter mycket. Men det betyder att den är 11.100 kronor dyrare än en Volvo XC60 D4 – alltså avgör inte prislappen den här duellen. 

X3 är fortfarande väldigt mycket X3, men att den har ”gått i 5-serieskolan” har gjort den mycket gott. Högre kvalitetskänsla och bättre komfort tackar vi inte nej till. Gillar du BMW-känslan är det här tveklöst mellanklassuven för dig – speciellt om du har råd att konfigurera den efter eget hjärta. Extravalsmöjligheterna är många. Men lite trist är det kanske att designen inte ger samma känsla av nyhetens behag som resten av bilen. 

Vi provkör BMW X3:
Bagageutrymmet är detsamma som i föregångaren, 550 liter.
TEKNISKA DATA: BMW X3 30d xDrive

MOTOR: R6, turbo, diesel, 2.993 cm3, 265 hk vid 4.000 r/min, 620 Nm vid 2.000 r/min, 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift.

KAROSS: L/b/h 4.708/1.891/1.676 mm. Axelavstånd 2.864 mm. Bagagevolym 550–1.600 liter.

PRESTANDA: 0–100 km/h 5,8 sek.Toppfart 240 km/h. Förbrukning 5,7 l/100 km. CO2 149 g/km.

PRIS: 518.000 kronor.

PLUS: Komforten, kvalitetskänslan och tekniknivån.

MINUS: Väl lik sin föregångare – eller vad tycker du?

Provkörningen kommer från auto motor & sport 23-2017.

Vi provkör BMW X3:
Ny interiör, men formerna och känslan är bekant sedan tidigare. Snyggt och med fin kvalitetskänsla.

Annons
Annons
Rulla till toppen