VW:s forna glans är återställd till gamla nivån

När Volkswagens avgasfusk avslöjades i september 2015 försattes aktiekursen i fritt fall. Men bit för bit har framtidstron förbättrats och nu ligger VW över sina gamla...
Annons

När Volkswagens avgasfusk avslöjades i september 2015 försattes aktiekursen i fritt fall. Men bit för bit har framtidstron förbättrats och nu ligger VW över sina gamla nivåer, innan dieselgate.

Volkswagen AG har betalat böter i USA för avgasfusket och det finns öronmärkta miljarder reserverade för att betala eventuella framtida böter. Volkswagen har satsat mycket resurser på att ta fram elbilsmodeller och ser ut att vara väl förberedda inför en elektrifierad framtid. Parallellt med detta har VW breddat sitt utbud av de populära suvmodellerna och försäljningssiffrorna har följt högkonjunkturen uppåt.

Om kunderna tappat förtroendet fullständigt för varumärket skulle det avspeglas i Volkswagens försäljning, men så har alltså inte skett. Och uppenbarligen gillar aktiemarknadens aktörer det som gjorts, eftersom kursen stadigt gått uppåt.

Den 10 april 2015 var VW-kursen uppe i sin högsta notering, 253 euro. Under våren 2015 rasade en maktkamp mellan styrelseordförande Ferdinand Piëch och koncernchefen Martin Winterkorn. Frågetecknen var många och det infekterade bråket sänkte VW:s aktievärde rejält, 4 september var kursen nere i 162 euro.

En dryg vecka senare, 15 september, exploderade ”dieselgate” när amerikanska myndigheter kunde bevisa att Volkswagen hade fuskat med avgasreningen på dieselmodeller i USA. Aktiekursen försattes i fritt fall och 2 oktober var störtdykningen nere på sin lägsta nivå, 92 euro. Men från våren 2016 har VW:s förtroende förstärkts steg för steg och nu är man alltså uppe i nivåer som ligger över den värdering som företaget hade strax innan dieselgate. Kursen idag är 173 euro.

Volkswagen kan dock inte pusta ut ännu. Tyska åklagare undersöker fortfarande hur mycket den dåvarande företagsledningen kände till kring avgasfusket på dieselmodellerna. Fanns det kunskap som kunde påverka aktievärdet skulle den kommunicerats till aktieägarna, och den ”missen” kan bli grund för kommande stämningar.

Slutnotan för dieselgate är alltså inte färdig. Och precis som alla andra biltillverkare måste Volkswagen klara av RDE-mätningar av den nya WLTP-mätnormen (avgasvärden mäts i trafik), annars riskerar man kraftfulla böter från EU. Omställningen till elektrifierade fordon blir också en utmaning, inte minst ekonomiskt när både förbränningsmotorer och elmotorer/batteriteknik ska utvecklas parallellt.

 

VW:s forna glans är återställd till gamla nivån

Punkt 1:

Den 10 april 2015 var VW-kursen uppe i sin högsta notering, 253 euro. Under våren 2015 rasade en maktkamp mellan styrelseordförande Ferdinand Piëch och koncernchefen Martin Winterkorn.

 

Punkt 2:

Frågetecknen kring det infekterade bråket mellan Winterkorn och Piëch var många och det sänkte VW:s aktievärde rejält, 4 september var kursen nere i 162 euro. 15 september, exploderade ”dieselgate” när amerikanska myndigheter kunde bevisa att Volkswagen hade fuskat med avgasreningen. Aktiekursen försattes i fritt fall och 2 oktober var störtdykningen nere på sin lägsta nivå, 92 euro.

 

Punkt 3:

Dagens kurs för Volkswagen AG ligger på 173 euro, man är alltså tillbaka på samma nivå som i början av september 2015. Den stora frågan är förstås hur aktiekursen ska utvecklas. Vissa branschbedömare tror att Volkswagen AG har potential att klättra upp mot 300 euro, andra tror att framtida böter kan skada företaget och hämma den nödvändiga produktutvecklingen.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen