Nya Volvo XC60 T8 testas i terrängen – och klättrar riktigt bra

Terrängbil är nog inte bästa beskrivningen av nya Volvo XC60. Men vi svenskar behöver inte skämmas, XC60 klättrar riktigt bra i de amerikanska bergen.

Nya Volvo XC60 T8 testas i terrängen – och klättrar riktigt bra
Ska Volvo XC60 kunna ta sig förbi den sista, tredje sektionen? Titta på videon och se hur det går.

På sajten TFL Car, eller TheFastLaneCar.com, brukar man testa suvar och terrängbilar i sin egen "dödsbacke". Det är Gold Mine Hill, en besvärlig sektion vid Boulder County i Colorado, USA.

Som vanligt är det väldigt svårt att på ett rättvist sätt återge hur brant en backe egentligen är, med stillbild eller video. Programledarna i TFL Car berättar i ett av inslagen att läsarna brukar kommentera backens lutning och hävda att man lätt kör upp med en framhjulsdriven bil. Vilket inte är fallet, man har testat och inte ens kommit uppför sektion 1, den lättaste av de tre sektionerna.

Toman Mica och hans son Tommy Mica testar i den här filmen framkomligheten hos nya Volvo XC60 T8, som nyligen kommit till USA. Vinterkylan i Colorado gör sig påmind men det är snöfritt och torrt hela vägen upp.

Förarna gillar vägledningen som den frontmonterade kameran ger, tillsammans med helikoptervyn. Men mest imponerade är de av hur väl Volvo XC60 kan klura ut vilket hjul som har bäst grepp, och vilket som ska bromsas. Bitvis är det både ett och två hjul i luften men Volvon tuffar ändå på uppåt.

Med riktiga terrängdäck och hasplåtar i metall skulle det gå att stå på mera, men far och son Mica poängterar att det inte vill slå sönder något. Det är heller inte så de flesta ägare använder sin XC60. Klicka på videon nedan för att se hur det går.

I somras körde TFL Car i samma backe, med då helt nya Volvo V90 Cross Country. De kom förvånansvärt långt, halvvägs upp i den sista sektionen och med lite aggressivare körning (och en del skrapningar på undersidan) skulle man kommit ännu högre – kanske högst upp? Imponerande framkomlighet, enligt TFL Car, och Volvo XC90 Cross Country den första "personbilen" att klara sig så långt upp i Gold Mine Hill.

Längst ner ser vi ett motsvarande test med Volvo XC90, men på snö. Begränsningen blir förstås de odubbade Pirelli-däcken som inte greppar så bra (jämfört med dubbdäck eller terrängdäck), men man är ändå rätt nöjda med framkomligheten.

Så här brukar du förmodligen inte åka till jobbet med din Volvo V90 Cross Country... Men framkomligheten är förvånansvärt god.

Långa överhäng fram och bak gör den här sektionen besvärlig med en så pass lång bil som Volvo V90 Cross Country.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Nej, jag skulle inte köra i terrängen på det här sättet med nya XC60 ( = gasa).
128
52