Guide: 10 saker du måste tänka på vid avfettning av bilen

En riktigt vintersmutsig bil behöver avfettningsmedel för att bli ren, det räcker inte bara med schampo. Här får du lära dig de 10 viktigaste tipsen för att välja rätt avfettningsmedel, avfetta snabbt och effektivt samt göra jobbet miljöskonsamt.

Guide: 10 saker du måste tänka på vid avfettning av bilen
Att välja rätt typ av avfettningsmedel är viktigt – och det finns fyra olika.

En bil som körts vintertid kan ha smuts som biter sig fast som om den vore svetsad i plåten. Enbart bilschampo och svamp brukar inte räcka. Det krävs rejäl rengöring med avfettning – men vilket medel är bäst?

Tänk på att det alltid är mest effektivt är att tvätta bilen med en högtryckstvätt. För att avfetta bilen effektivt gäller det att välja rätt medel och det finns fyra olika typer av avfettningsmedel. Bilen blir lättare att hålla ren om du tvättar och vaxar regelbundet. Då slipper du använda starka rengöringsmedel.

Här nedan har vi sammanfattat de tio viktigaste tipsen vid avfettning av smutsiga bilar:

 

Det finns minst fyra olika avfettningsmedel. Mikroavfettning (till vänster) är effektivt mot olika typer av smuts, men säljs inte hos bensinstationerna då medlet "förstör" oljeavskiljaren. De här fyra medlen testade vi förra vintern och de presterade bra allihop, fast på lite olika sätt.

1. Stå på en spolplatta

Avfettningsmedel och den smuts som löses upp ska inte rinna ner i dagvattenbrunnen, eller ut i naturen.

 

2. Lägg på avfettningsmedlet när bilen är torr

Kallavfettningsmedel fungerar inte alls bra på blöta bilar. Men även övriga typer av avfettningsmedel blir mer effektiva om de läggs på en torr bil.

Tänk också på att kallavfettning löser upp rostskydd som finns på bilens "insida", till exempel inuti dörrarna. Ta därför för vana att inte spruta kallavfettning ovanför sidorutornas nedre del.

Kallavfettning på sidorutorna rinner in på insidan av dörren, ned i plåtveck och kan bidra till snabbare rostangrepp, som tyvärr inte syns förrän det är för sent...

 

3. Låt avfettningen verka i några minuter

Rengöringsförmågan hänger ihop med hur lång tid som avfettningen fått verka. Låt verka i en fyra-fem minuter, sedan är det dags att skölja av.

Däremot ska man aldrig låta avfettningsmedel torka ut helt, vilket kan hända rätt fort om bilen står utomhus i solen. I värsta fall kan det bli fläckar eller smuts som hugger sig fast.

 

4. Använd högtryckstvätt – då blir det rent

Högtryckstvätten är bilägarens bästa vän. Vilket avfettningsmedel man väljer har mindre betydelse, jämfört med tillgången till en högtryckstvätt.

En av anledningarna till att man måste spola av en bil mycket noga är att alla små smutskorn måste bort. Ligger det kvar smuts kan du peta till med svampen eller tvätthandsken, smutsen lossnar och hamnar sedan fastklämd mot billacken. De halvcirkelformade repor som man ofta ser på några år gamla bilar beror på smutskorn som klämts mellan svamp och lack. Reporna har ungefär samma radie som längden på bilägarens arm.

Längsgående, raka repor (från bilens front och rakt bakåt) beror på smutsiga borstar i automattvätten. Borstarna är mjuka men om de får fet smuts som inte löser upp sig kan gruskorn fastna och sedan repa lacken. En välskött automattvätt med rätt dosering av tvättmedel har inte gruskorn i borsten.

 

5. Välj rätt typ av avfettningsmedel

Grovt kan man dela upp avfettningsmedel i fyra grupper:

Kallavfettning.

Alkalisk avfettning.

Mikroavfettning.

Naturavfettning.

Beskrivning av de fyra olika avfettningsmedlen finns längre ned på sidan. Välj rätt medel den smuts du har, och hur bilen ser ut. Är bilen torr funkar kallavfettning bra, men om lacken är blöt funkar alkalisk avfettning och naturavfettning bättre.

 

Så kallad "supertvätt" innehåller både schampo, kallavfettningsmedel och vax. Rengöringsförmågan är i allmänhet bra och många bilägare använder bara supertvätt på vintern, eftersom det är enda sättet att få bilen riktigt ren. Man gnuggar på en begränsad yta av lacken och spolar av medlet innan det torkat in. Medlet lämnar ett litet, skyddande lager av vax. Nackdelen är att avfettningsmedlet och gnuggandet med svampen tar bort det vaxskikt som eventuellt fanns kvar i lacken. Har du börjat tvätta med supertvätt måste du alltså fortsätta tills nästa "riktiga" vaxning.

6. Spola nerifrån och upp

Upplöst smuts ska rinna av bilen över en ren yta. Vilket tyngdlagen bestämmer och därför måste en bil spolas av nedifrån och upp.

Upplöst smuts är finfördelad och rinner den över annan smuts, som inte lossnat, finns risken att smutsen fastnar igen men ännu hårdare.

Efter schamponering kan man skölja av bilen uppifrån och ner. Då handlar det egentligen inte om speciellt mycket smuts, utan bara rester från tvättmedlet/schampot.

 

7. Låt inte bilen självtorka – det kan bli fläckar

Vattnet innehåller små mängder kalk och hur mycket brukar variera mycket, beroende på var man bor. När vattendropparna får självtorka fälls kalket ut och det blir en ljusgrå fläck, som tyvärr kan vara svår att få bort.

Ta därför för vana att torka av bilen med ett sämskskinn. Eller med en stor mikrofiberduk. Stå helst i skugga, om du är utomhus och tvättar, annars torkar vattendropparna på några minuter.

 

8. Vaxa bilen regelbundet

Det finns många råd om att man ska använda miljömärkta bilvårdsprodukter. En miljömärkt produkt behöver alls inte vara dålig, som en del tror, men det absolut mest miljövänliga du kan göra är att vaxa bilen regelbundet.

På en ren, slät och vaxad billack fastnar inte smutsen lika lätt. Förutom att bilen blir snygg att titta på så blir den enklare att tvätta och du behöver inte använda några "elaka" rengöringsmedel.

Om man lägger på avfettningsmedel på bilen och gnuggar med en svamp försvinner mycket av vaxlagret på lacken. Även så kallad supertvätt tar bort vaxet.

 

9. Använd inga rengöringsmedel från hemmet

De rengöringsprodukter vi hittar i hushållet är som regel alldeles för "tuffa" för en bil. Ett exempel är såpa som har väldigt högt pH-värde och kan ge fläckar på lack och plast.

En del produkter innehåller ammoniak, fönsterputs till exempel, vilket man absolut inte ska ha på en bil. Då kan det bli frätskador på metallytor som inte går bort.

Ett tyvärr vanligt misstag är att använda kökssvampar för att ta bort insekter och envis smuts på bilen. Kökssvampar repar, men det syns inte så länge ytorna är våta. Men sen…

 

10. Envisa fläckar? Så här gör du rent

Vissa envisa tjärfläckar kan vara svåra att lösa upp. Att gå på med ett nytt lager avfettningsmedel brukar inte löna sig.

Men man kan ta bort tjärfläckar punktvis med ett multispray som WD-40 eller CRC 5-56. De här två medlen innehåller inga farliga lösningsmedel som kan skada lacken, men de är förvånansvärt effektiva mot asfaltfläckar.

Vad man absolut inte ska använda på en billack är riktigt starka produkter, som exempelvis aceton. Då får man garanterat fläckar.

 

Mikrofiberduk är bra för att torka rent bilen. Liksom att ta bort överflödigt vax vid vaxning.

Använd rätt avfettningsmedel

Under åren har vi testat avfettningsmedel vid flera tillfällen. När man jämför produkterna märks skillnaderna tydligt. Grovt kan man dela upp avfettningsmedel i fyra grupper.

Kallavfettning.

Alkalisk avfettning.

Mikroavfettning.

Naturavfettning.

Kallavfettning (eller petroleumavfettning, som det benämns ibland) är en aromatisk lacknafta som är väldigt bra på att lösa upp fet smuts. Vinterns dubbdäck sliter upp tjära från asfalten som fastnar på lacken, och den feta smutsen är i princip omöjlig att lösa upp utan kallavfettning.

Behöver du använda kallavfettning på de ytor som är riktigt hårt smutsade blir rengöringen mest effektiv om ytan är torr. Kallavfettning på en blöt bil brukar inte ge alls lika god rengöringseffekt.

Alkaliskt avfettningsmedel är ett tvättmedel löst i vatten. Vissa alkaliska avfettningsmedel blandar olika tensider, alkoholer och vatten för att få en bättre produkt som rår på många typer av smuts. Alkaliskt avfettningsmedel funkar utmärkt på en blöt bil och är som regel också rätt effektivt mot bromsdamm på fälgarna.

På våren är det bra att kombinera först kallavfettning, skölja med högtryckstvätt och sedan gå på med en alkalisk avfettning. Då löser man både fet tjärsmuts och vanligt vägdamm.

Mikroavfettningsmedel är den tredje typen. Det är en blandning av kallavfettning och alkaliskt avfettningsmedel. Blandningen kallas för en emulsion, då det är två medel som egentligen inte går att lösa i varandra.

Mikroavfettningsmedel är som regel mycket effektivt vid rengöring men inte bra på en spolplatta med oljeavskiljare, då mikroavfettningen gör att kallavfettningen "smiter förbi" och hamnar orenat i avloppet. Mikroavfettning går också att använda på blöt bil, men är effektivare på torr bil. Mikroavfettning brukar inte säljas på bensinstationer med tvätthall, eftersom medlet förstör reningen i oljeavskiljaren.

Naturavfettning är en produkt som tagits fram med fokus på miljöhänsyn. Oftast är det någon typ av alkaliskt medel som blandats med alkohol och vatten. Naturavfettning ska inte underskattas, de är som regel förvånansvärt bra och effektiva mot många typer av smuts. Att naturavfettning dessutom är tillverkat för att vara skonsamt mot naturen är en extra bonus.

När man pratar bilvårdsprodukter så finns det ett gammalt påstående som säger "ju giftigare, desto bättre". Men det stämmer alltså inte för naturavfettningsmedel – de är oftast alldeles utmärkta på att göra rent.

Har man möjlighet är det bäst att uppsöka en gör-det-själv-hall, lägga på avfettningsmedel på en torr bil, låta verka i fem minuter och sedan spola noga med en högtryckstvätt.

När det gäller rengöringsförmåga är skillnaden mellan en vanlig vattenslang och en högtryckstvätt mycket större än skillnaderna i rengöringsförmåga mellan avfettningsmedlen. Att försöka göra rent en vintersmutsig bil utan högtryckstvätt är nästan dömt att misslyckas.

Givetvis lyckas man bäst – och jobbar snabbast – om det går att kombinera bra avfettningsmedel och en kraftfull högtryckstvätt. Och glöm inte att stå på en spolplatta, annars rinner kemikalier och smuts rakt ut i dagvattenbrunnen eller i naturen.

 

När man testar avfettningsmedel blir skillnaderna i rengöringsförmåga uppenbar. Men störst betydelse har alltid högtryckstvätten – mycket effektivare än en vanlig vattenslang.

Den här tvätthinken från Turtle är riktigt bra, med ett galler nederst som gör att tvättsvampen inte plockar upp smutsen i botten på hinken. Dessutom rejält stor.

Jo, det är roligare att tvätta bilen i solen. Men det blir torkfläckar snabbt och rengöringsmedel kan torka ut. Stå i skuggan istället, eller ännu bättre: stå på en spolplatta i en tvätthall. Foto: UIG, via Getty Images.

Högtryckstvätten är bilägarens bäste vän. Se till att få bort allt grus som gömmer sig vid lister, plåtveck, gummilister, bakom registreringsplåten, och så vidare.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
På vintern använder jag alltid avfettningsmedel vid biltvätt!
276
59