Vi satsar och skapar Sveriges bästa bilsajt

Här är nyheterna som kommer dyka upp på auto motor & sport och Recharge.

Vi satsar och skapar Sveriges bästa bilsajt
Teamet som utvecklat den digitala prenumerationen hälsar dig välkommen som prenumerant! Här ser du den digitala redaktionen för auto motor & sport och Recharge: Anna Andersson, Erik Söderholm, Alrik Söderlind och Pär Brandt.

Som du kanske märkt har startsidan på auto motor & sport fått en facelift. Vi vill vara den enda sajten du som bilintresserad behöver besöka. Våra redaktörer jobbar från tidig morgon till sen kväll för att du ska kunna vara uppdaterad om det senaste.

När konkurrenterna dragit ner sin bevakning så har vi ökat. Vi har satsat. Och det har gett resultat. Vår trafik har stadigt gått upp de senaste åren och vi är nu Sveriges största sajt för bilnyheter. Under hösten 2017 har vi haft runt 350.000 unika användare per vecka.

Snart blir vi ännu bättre. Efter årsskiftet lanserar vi en digital prenumeration, där standarderbjudandet kostar 99 kronor per månad. Du betalar en gång per månad och kan säga upp ditt abonnemang när som helst. Ungefär som de populära streamingtjänsterna. I priset ingår tillgång till premiuminnehållet på auto motor & sport och Recharge – vår populära sajt om elbilar.

Varför gör vi detta?

Vi gör det för att kunna producera konsumentjournalistik av riktigt hög kvalitet. Något som en annonsfinansierad sajt idag inte kan betala.

Förutom nyheter är biltester det som läsarna uppskattar mest – särskilt när det är dags att byta bil, men inte bara då. Läsarna älskar att ha koll på nya bilar. Våra biltester tar lång tid att göra, av ett helt team av erfarna och kunniga motorjournalister. Det är inte många andra som har så ingående tester av nya och begagnade bilar med ett stort testlag som sitter på en enorm erfarenhetsbank. Läs mer om hur vi testar bilar.

Förväntar vi oss att läsarna plötsligt ska betala för det som varit gratis?

Nej. Vi kommer att skriva färre artiklar som optimeras för "klick". Vi kommer att producera fler djupgående, initierade artiklar – som konsumentjournalistik, granskningar och tester. För att i detalj ta reda på vad ni läsare vill ha, och när, har vi gjort en djup innehållsanalys av över 6.000 artiklar.

Hur fungerar prenumerationen?

Ungefär 30 procent av artiklarna kommer att kräva digital prenumeration. Det är de artiklar som kräver mest resurser att producera. 70 procent av artiklarna (t.ex. snabba nyheter) kommer att vara delvis gratis att läsa. Som läsare kan du helt enkelt läsa ett visst antal artiklar per vecka innan du måste teckna en prenumeration.

Förutom nyheter, tester och reportage som är exklusivt framtagna för våra digitala prenumeranter ingår:

• Ett särskilt nyhetsbrev där våra redaktörer väljer ut veckans viktigaste nyheter, med våra egna kommentarer, och länkar till läsvärda artiklar på andra sajter. Det sparar enormt mycket tid för dig som läsare att få allt levererat direkt till din inbox!

• En helt ny tjänst för att hitta och läsa om bilar. Våra bilsidor kan hjälpa dig välja rätt och samlar ihop våra 3.700 tester på ett överskådligt sätt.

• Tillgång till vår unika begagnatdatabas där du själv kan se vad ägarna tycker om sina bilar. Ett fantastiskt hjälpmedel när du ska köpa bil.

Vi förstår att många kommer uppleva detta som en stor förändring. Men kom ihåg: Vi har en ny innehållsstrategi som bygger på djupare och matigare artiklar. Bättre journalistik, helt enkelt.

Vi hoppas du att du som läsare kommer att uppskatta det.

Alrik Söderlind, chefredaktör
Thomas Eriksson, digital chef

Projektgruppen som tagit fram den digitala prenumerationen: Erik Söderholm (digital redaktör), Linus Areng (utvecklingschef), Thomas Eriksson (digital chef), Rasmus Nathanson (systemarkitekt) och Charlotte Strinnholm (projektledare).