Privatleasing fortsatt populärt – här är vanligaste märkena

Efter flera år av ökande privatleasing fick vi under 2017 se ett trendbrott. Volkswagen är marknadsledare medan Peugeot är årets raket.

Volkswagen är fortsatt mest privatleasade märket i Sverige.

Efter flera år av ökande privatleasing fick vi under 2017 se ett trendbrott. Andelen privatleasade personbilar för 2017 var 28 procent, jämfört med 2016 då andelen låg på 29 procent, den högsta någonsin.

"Det positiva mottagandet från kunderna gör att produkten privatleasing är här för att stanna", säger Johan Holmqvist, bilhandelsansvarig på MRF. "Vår prognos är att det kommer att levereras mellan 40.000 och 45.000 privatleasade bilar 2018."

Volkswagen fortsätter att vara marknadsledare, dock med något minskad andel, 19 procent 2017 jämfört med 22 procent 2016. Även Volvo minskar något, från 16 procent till 11 procent. Trean får räknas som årets raket, Peugeot, som ökade från fyra till tio procent. Därefter Audi (9 procent), samt Renault och Toyota (båda 8 procent).

Bara i två län, Blekinge och Örebro, ökade antalet privatleasade personbilar jämfört med 2016. Övriga län hade minskningar mellan 1–25 procent.

 

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag privatleasar min bil.
46
117