Ägarna har sagt sitt – här är bilmodellerna som läsarna älskar och hatar

Listan över Sveriges bästa bilmodeller enligt ägarna är intressant läsning för alla som ska byta bil. Det är inte bara dyra premiummodeller som får höga betyg. Men en av de populäraste laddhybriderna får bakläxa.

Ägarna har sagt sitt – här är bilmodellerna som läsarna älskar och hatar
Högt och lågt på samma bild – Audi Q7-ägarna är riktigt nöjda med sina bilar, medan snittbetyget för Volvo XC90 är betydligt lägre. Den har bättrat sig men tidiga exemplar hade kvalitetsproblem.

Svenska bilägare blir allt nöjdare med sina bilar. De senaste åren har bilarna fått allt högre snittbetyg. Det visar siffror från auto motor & sport-läsarna själva, som satt betyg på sina bilar i vår begagnatdatabas. Det kan du också göra!

Men det finns stora skillnader mellan olika märken och modeller. I den här artikeln har vi tagit reda på snittbetyget för Sveriges vanligaste bilmodeller för att se vad ägarna egentligen tycker om sina bilar.

Sportbilsentusiasterna som unnar sig en Porsche Cayman eller Boxster blir inte besvikna.

Det som märks direkt i listan är att det inte bara är dyra lyxbilar från premiummärken som ägarna är nöjda med. Det har letat sig in flera prisvärda familjebilar på listan över modellerna som får högst snittbetyg (där en mängd olika grenar är inräknade, bland annat körglädje, ljudnivå, förbrukning, ekonomi, utrymmen och driftsäkerhet).

Allra bäst går det för Porsche Cayman där ägarna är fantastiskt nöjda. Bilen har ett snittbetyg på 90 procent och hela 97 procent av ägarna skulle göra om sitt köp. Syskonmodellen Porsche Boxster klarar sig nästan lika bra.

Andra modeller som har riktigt nöjda ägare är Audi Q7, Tesla Model S och Alfa Romeo Giulia. På tio-i-topp-listan letar sig också Peugeot 508 och Tesla Model X in. Lite längre ned hittar vi Honda CR-V och Skoda Superb som också har nöjda ägare.

Mitsubishi Outlander PHEV får inga toppbetyg av ägarna. Den hade länge marknaden nästan för sig själv men nu finns det gott om konkurrenter.

Det är förstås också intressant att titta på bilmodellerna som har missnöjda ägare. Här skulle många inte göra om sitt köp utan istället välja en annan bil, med facit i hand.

Allra sist kommer Mitsubishi Outlander PHEV – en populär laddhybrid som lockar med relativt lågt pris och möjlighet att ladda och köra på eldrift. Men med ett snittbetyg på bara 73 procent blir det en sistaplats på den här listan. Den är inte särskilt rolig eller bekväm att köra, enligt ägarna. Att den är hyfsat problemfri räcker inte för att höja snittbetyget. Många verkar ha valt bilen för att det helt enkelt inte fanns någon annan laddhybrid i rätt prisklass att välja på.

En trend som visar sig i listan är att Volkswagen har hela fyra bilmodeller bland de tio sämsta. Det är Passat (som sedan och kombi), Up och Tiguan. Volkswagens serviceverkstäder får ett genomgående dåligt betyg och det är den viktigaste anledningen till att Volkswagen får ett så dåligt betyg.

Koncernsyskonen Hyundai i40 och Kia Ceed får också dåliga betyg, men av olika anledning. Hyundai i40 har råkat ut för en del kvalitetsproblem och Kia Ceed är notoriskt bullrig med ett uruselt betyg för just ljudnivån på svensk, grovkornig asfalt.

Att småbilarna Audi A1 och Mini Cooper får låga betyg är faktiskt inte så konstigt: vi viktar alla grenar lika och småbilar får (helt naturligt) ofta låga betyg för bagageutrymme och baksäte. Men här tas det inte igen av särskilt låga ägandekostnader. Att försäkra en Mini eller Audi kostar till exempel mer än motsvarande småbil från ett billigare märke. Men Mini får fantastiskt bra betyg för körglädjen, både Audi- och Miniägarna är nöjda med kvalitetskänslan och de flesta skulle ändå göra om köpet idag.

Bra försäljningssiffror är ingen garanti för högt ägarbetyg. V70-ägarna är relativt nöjda men det blir inget toppbetyg.

Jämför vi den här listan mot Sveriges mest sålda bilar blir det intressant. Volvo V90 kommer till exempel först på plats 44 med ett snittbetyg på 82 procent. Ägarna gillar sin bil, och framför allt den läckra interiören, men ägarna är inte helt nöjda med förbrukningen och utrymmena. Föregångaren V70 får 80 procent, även den med ganska lågt betyg för förbrukningen.

Volkswagens serviceproblem är inte helt lösta

På 1990-talet fick Volkswagen stora problem med sin serviceorganisation, som helt enkelt inte hann med och skalades upp i den takt som krävdes när försäljningen ökade snabbt.

Volkswagen har gjort många åtgärder för att komma till rätta med problemen, och auto motor & sport-läsarna som har en Volkswagen är nöjdare med sin verkstad idag än för några år sedan. Men det är fortfarande långt ifrån något toppbetyg.

Det här visar att även om bilarna kanske är trevliga att köra handlar bilägandet om mycket mer än bara själva bilen.

Kia Ceed-ägarna klagar på hög ljudnivå.

Problemen som retar upp ägarna

Det finns några röda trådar som går igen hos flera bilmodeller. Det är problem som skulle kunna ha undvikits men där biltillverkarna kanske tagit vissa genvägar i utvecklingsarbetet.

• Ljudnivå. Den svenska asfalten är grövre än i andra länder och det straffar sig om biltillverkarna inte lagt ordentliga resurser på att faktiskt testa bilarna på svensk asfalt. Det blir bilägarna som får betala priset. Exempel på detta är Kia Ceed, Dacia Duster, Mazda 6 och Mazda CX-5.

• Elektronikproblem. Bilar blir allt mer avancerade och teknik är som bekant inte alltid problemfri. Det här är ett problem som även till exempel amerikanska Consumer Reports uppmärksammat. Här finns det ett antal modeller som utmärker sig, bland annat elbilar och laddhyrider som Renault Zoe, Volkswagen Passat GTE, Mitsubishi Outlander och BMW i3 samt flera Volvomodeller (både nyare och äldre). Problemen blir oftast lösta med en omstart eller en uppdatering av mjukvaran men drar ändå ned helhetsbetyget för bilen.

Så klarar sig din bil

Märke Modell Snittbetyg
Porsche Cayman 90
Audi Q7 89
Tesla Model S 89
Peugeot 508 88
Porsche Boxster 87
Tesla Model X 86
Porsche Cayenne 86
Mercedes-Benz E-klass 86
BMW 3-serie GT 86
Audi A6 Allroad 86
BMW 5-serie 86
Alfa Romeo Giulia 86
Mercedes-Benz CLS 86
Volvo V90 Cross Country 85
Porsche Macan 85
Audi A6 85
Mercedes-Benz GLC 85
BMW X5 84
Volkswagen Touareg 84
Honda CR-V 84
Skoda Superb 84
Mercedes-Benz GLK 84
Honda Civic 84
BMW 3-serie 84
Mercedes-Benz C-klass 84
Peugeot 308 SW 84
Subaru Outback 84
Toyota RAV4 84
Peugeot 508 SW 83
Volkswagen CC 83
Citroën C5 83
Audi A6 Avant 83
Audi A4 Allroad 83
BMW 4-serie 83
Audi A5 83
Alfa Romeo Giulietta 83
Volvo V90 82
Volvo XC90 82
Volkswagen Passat GTE 82
Mazda 6 82
BMW X3 82
Volvo XC60 82
Porsche 911 82
Mercedes-Benz A-klass 82
Renault Zoe 81
BMW i3 81
Opel Insignia 81
Mazda CX-5 81
Volvo S60 81
Volvo V60 81
Volvo XC70 81
Volvo V50 81
Audi Q5 81
BMW 1-serie 81
Mercedes-Benz B-klass 81
Audi Q3 81
BMW X1 81
Subaru Forester 81
Toyota Prius 81
Snittbilen   81
Volvo V60 Twin Engine 80
Ford Mondeo 80
Volvo V70 80
Skoda Octavia 80
Volkswagen Golf 80
Seat Leon 80
Audi A4 80
Skoda Yeti 80
Ford Mustang 80
Volvo V40 Cross Country 79
Ford Kuga 79
Volvo V40 79
Kia Sportage 79
Volkswagen Golf Sportscombi 79
Toyota Avensis 79
Ford Focus 79
Opel Astra 79
Volkswagen Polo 79
Volkswagen Sharan 78
Land Rover Evoque 78
Toyota Auris 78
Nissan Qashqai 78
Volkswagen Passat Alltrack 78
Audi A3 78
Hyundai i40 Kombi 77
Volkswagen Passat variant 77
Skoda Fabia 77
Volkswagen Tiguan 77
Nissan Leaf 77
Volkswagen Passat 76
Kia Cee'd 76
Dacia Duster 76
Audi A1 74
Volkswagen Up 74
Mini Cooper 74
Mitsubishi Outlander PHEV 73

Så har vi gjort undersökningen

Siffrorna är hämtade från auto motor & sports begagnatdatabas där ägarna själva sätter betyg på sina bilar. Den innehåller i skrivande stund över 40.000 svar. Urvalet gäller bilar av modellår 2012–2017 och varje bilmodell måste ha minst 30 svar.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag är nöjd med min bil!
524
100