15 tips: Så prutar du – privat och hos bilhandlaren

PREMIUM Här har du den ultimata guiden för att gör ditt livs bästa bilaffär. Pruta är en konst, fast med några enkla knep går det att spara tusenlappar. En del avskyr att pruta men med våra 15 bästa tips har du alla förutsättningar att lyckas. Med lite träning och våra tips kan du bli en riktigt duktig förhandlare. Och glöm det där med skambud och aggressiv stil, den smarta prutaren är alltid artig och trevlig. Visste du förresten att december är bästa månaden att pruta hos bilhandlaren? Här förklarar vi varför och hur du kan göra ditt bästa klipp någonsin.
Annons

Att leta röda prislappar på stormarknaden kan vara lönsamt. Men hur ofta har du sett en skylt med ”Spara 10.000 kr!”? Visserligen handlar du inte bil så ofta men med rätt prutning går det att spara in stora belopp.

Många hatar att pruta och vill ha ett fast pris. Men när det gäller bilhandel vet vi att det ska förhandlas om pris. Och den som inte prutar har ofta en gnagande känsla av att ”vara lurad”, då andra kunder förmodligen fått ett bättre pris.

Att pruta och förhandla om pris behöver inte vara svårt. Med lite träning blir det naturligt. Och använder du vår lista nedan med 15 tips vet du exakt var du ska sätta in stöten.

Tipsen nedan är uppdelade i tre grupper. Fem allmänna tips som alltid gäller. Sedan fem knep som du ska ta med dig till bilhandlaren och ytterligare fem råd som hjälper dig vid privatförsäljning.

Lycka till med ditt bilköp och glöm allt snack om att vi svenskar är dåliga på att pruta. Sätt igång och pruta – gör ditt livs bästa bilaffär!

15 tips: Så prutar du – privat och hos bilhandlaren
Att pruta är egentligen enkelt – man ska komma överens om ett bra pris. Bra för säljaren och bra för köparen. Foto: Bigstock.

Bästa tipsen för att pruta på en bil

1) Var påläst.

Om du gör din hemläxa har du goda chanser att pruta. Och gör du inte din hemläxa finns risken att bli lurad. Var därför alltid påläst vid bilaffärer.

Att vara påläst innebär att du tagit reda på ungefär hur den här bilen värderas, med sin utrustning och körsträcka. Inga andra argument biter lika bra som när du kan ge exempel på liknande bilars prisnivå.

Ta reda på vem bilägaren är, via registreringsnummer och exempelvis biluppgifter.se. På den sajten kan du även se historik på bilen. Finns det oklarheter är det sådant som du vill att säljaren ska kunna förklara. Är det något som är tveksamt kan det användas som argument för ett lägre pris.

Gör även en beräkning på vad just den bilen kostar dig att försäkra. Höga försäkringspremier kan bli en chock, och det är väldigt tråkigt att upptäcka i efterhand.

2) Var alltid artig och lugn

Om säljaren blir förbannad eller känner sig förolämpad har du få chanser att pruta. Skambud och ”sista-priset-kompis?” är dåliga metoder.

Tänk på att ett bra pris är när ni båda är nöjda. Målet är att nå en nivå som båda parter tycker är acceptabelt.

Kan ni inte komma överens gäller det att tänka igenom läget, och vara självkritisk. Kanske har du prutat för hårt? Du har fått ett bra pris, men söker egentligen en annan bilmodell? Priset är bra men fortfarande för högt för din budget? Tänk efter.

Känns inte allt rätt är det bättre att avstå från affären, eller åka hem och tänka över saken noga. Frågan ”är det verkligen rätt bil?” ska man ställa sig innan det är för sent.

3) Ta med en kompis

Skäms du eller känner dig extremt obekväm inför att pruta är bästa tricket att ta med en (prutningsglad) kompis. Fyra ögon ser alltid mer än två, dessutom.

Men ta inte med dig fem kompisar, det kan uppfattas som hotfullt. Berätta i förväg, när mötet arrangeras, att du tar med dig en bilkunnig vän.

4) Stressa inte

Om säljaren verkar ha väldigt bråttom är det en varningssignal. Påståenden som ”Jag har tre spekulanter på väg hit, du måste slå till nu!” kan vara en metod att stressa fram ett förhastat beslut från dig.

Samma sak gäller påståenden som ”Du måste lägga en handpenning, swisha pengar direkt!”. Förskottsbetalning är inget vi rekommenderar, risken att bli lurad är alldeles för stor.

Däremot är det ingen nackdel att vara snabb. Dyker det upp en intressant bil hos en handlare eller på en annonssajt gäller det att agera direkt – innan någon annan ser samma möjlighet till en god affär.

5) Var punktlig och håll avtal

Ringer du säljaren och bestämmer att ses ”klockan 18”, exempelvis, då är det den tiden som gäller. Att du är tidsoptimist och dyker upp två timmar för sent uppskattas inte. Då är säljaren så förbannad att du redan förlorat chansen att pruta.

Om du hamnar i tidsnöd är det alltid bäst att ringa och berätta om förseningen, eller skicka ett sms.

Säger du ”jag ska fundera på saken, ringer dig imorgon och ger besked”, då ska du också göra det. Att vara punktlig och artig är alltid bra, men i bilaffärer ger det dig fördelen att skapa ett förtroende som i sin tur leder till en bättre chans att pruta.

Ringer du upp nästa dag så kan du exempelvis säga ”Jag tycker det här är en jättefin bil, även om priset är lite högt. Men om du slår av 5.000 kronor så köper jag bilen direkt.”

15 tips: Så prutar du – privat och hos bilhandlaren
Många upplever att det känns tryggare att byta bil hos en bilhandlare. Med några enkla knep kan du förhandla dig till en riktigt bra affär. Foto: Bigstock.

Bästa tipsen för att pruta hos bilhandlaren

6) Inse ditt underläge

Bilhandlare gör inget annat än förhandlar om pris och villkor. De är utbildade, erfarna och känslomässigt kalla. Och de kan alla tricks.

Visst ska man göra ett försök att pruta även hos bilhandlaren, men inse att du är en amatör i jämförelse. Eftersom bilhandlaren som regel inte förhandlar om sina privata pengar är de känslomässigt kyliga i affären – vilket alltid är en fördel.

Bilhandlare arbetar mycket medvetet med att du ska känna dig nöjd med affären. De kan säga ”Oj, du var en tuffing på att förhandla – jag tjänar inget på den här bilen”. I själva verket har du bara gjort det som bilhandlaren förväntade (och tagit höjd för). Var tuff – på riktigt!

7) Marginalerna är inte stora i bilhandeln

För nybilar är bilhandlarens vinstmarginal relativt liten. Det viktigaste är istället att sälja på köparen en (dyr) finansiering och få in bilen på service. Studerar men boksluten visar det sig att många bilhandlare får in 80 procent av sina inkomster från service och verkstad.

Ett av få sätt man kan pruta på nybilar är att lirka till sig en ”tjänstebilsoffert”. Det är en relativt välutrustad men ändå lågt prissatt modell som siktar in sig på företagskunder (priset ligger oftast kring 7,5 basbelopp). De här bilarna finns – även om det är ”hemligt” – och varför skulle inte du också få det priset?

En begagnad bil i 100.000 kronorsklassen brukar kosta runt 20.000 kronor att hantera för bilhandlaren. Det handlar om genomgång, rekonditionering, annonsering, försäljning och räntekostnader – plus en viss säkerhetsmarginal om något dolt fel skulle dyka upp. Det är därför du får 80.000 kronor i inbyte för din bil och den sedan står i bilhallen till försäljning för 99.900 kronor.

Större bilhandlare arbetar med kundnöjdhetsundersökningar. Får bilhandlaren höga betyg av sina kunder bjuder biltillverkaren/generalagenten på bonus. Skulle det bli strul med begbilen kan det vara bra att veta. Försök nå samförstånd, uppfattas du som sur och hotfull är du ”förlorad” som kund och handlaren vet på förhand att oavsett vad man gör så blir det ett dåligt betyg från dig.

Nästan alla bilhandlare ställer av begbilen direkt den bytt ägare och inkasserar därmed inbetald fordonsskatt. Det kan handla om flera tusenlappar, beroende på bilmodell. Därför kan du alltid säga ”Det första som händer är att jag måste betala fordonsskatten, som kostar XXXX kronor. Det minsta du kan gör är att bjuda på det i rabatt.”

8) Pruta inte om pengar

Visst kan du försöka pruta ner priset, men det är mycket enklare att få med ”grejer” i affären med bilhandlaren. Montering av motorvärmare eller dragkrok, gummimattor, lackkonservering eller en gratis första service.

Välj arbetsuppgifter som kan utföras hos bilhandlaren, av deras personal. Nettokostnaden för bilhandlaren är betydligt lägre än det värde som du får. Full tank kan du också begära, bara det kan vara värt en femhundring.

Tveka inte att testa en annan bilhandlare om du inte får med dig något extra i affären. Men var inte sur om du får nej, att vara artig och trevlig är alltid bäst. Man kan alltid lägga till ett ”Får jag ringa tillbaks om några dagar och höra om du ångrat dig?” Försäljaren kan vara tidspressad av annat arbete och uppskattar sannolikt chansen att fundera på saken.

9) Pruta i slutet av månaden

Bilförsäljare jobbar oftast mot ett mål. Det kan vara ett visst säljresultat varje månad, eller för helåret. Säljmålen är oftast förknippade med någon slags bonus till säljaren. För vissa bilförsäljare baseras en stor del av lönen på bonus.

Det gör att du alltid har bäst läge att pruta i slutet av månaden. Och framför allt i december, då ”säcken ska knytas ihop” och bilförsäljaren kanske har en stor, hägrande bonus framför sig. December är dessutom en dålig månad generellt för bilförsäljning, de flesta fokuserar på julklappsinköpen och det ekar rätt tomt i bilhallarna. I december får du bäst service av bilhandlaren.

Bonusen kan även vara knuten till hela bilhallens årsförsäljning. För ägaren till verksamheten kan det röra sig om mycket höga belopp, kanske miljontals kronor. Då har du guldläge att pruta – rejält! Men det här är förstås högst individuellt, en bilhandlare som redan nått sina mål är ovillig att förhandla. Besök därför flera bilhandlare i december, ser du en ilsken chef som skriker på sin personal ”Sälj, sälj, sälj!” har du kommit till rätt ställe för prutning.

10) Tid är pengar

Bilhandlare har god koll på hur länge en bil står i begagnathallen. Målet är givetvis att ”rotera bilarna” snabbast möjligt för att sänka räntekostnaderna. En osåld bil tickar pengar.

Den här kunskapen kan du använda till din fördel. Besöker du en bilhandlare regelbundet kanske du noterar att den där V70:an stått still i två månader. Då är det ett bra prutläge, bilhandlare hatar bilar som förblir osålda och kompromissar gärna om priset för att bli av med ”kylskåpet”.

Tänk också på att vara effektiv och tydlig i din kommunikation med bilhandlaren. Att stå och prata om dina nostalgiska bilupplevelser kan vara kul – men är helt fel. Bilhandlaren vill vara snabb och ta hand om fler kunder – varav en del kanske redan väntar i bilhallen.

15 tips: Så prutar du – privat och hos bilhandlaren
Hos privatsäljare finns oftare chansen att göra klipp. Samtidigt är affären mera osäker, allt hänger på dig och dina kunskaper.

Bästa tipsen för att pruta hos en privatsäljare

11) Defekter = prutmån

Givetvis vill man hitta en begagnad bil i perfekt skick, men så är sällan fallet. Stenskott, bucklor, trasiga glödlampor, smuts och rost är sådant som man kan upptäcka.

Använd dessa fel som argument för en prisjustering nedåt. Har inte felen funnits med i annonsen kan du alltid lägga till ”De här felen sa du inget om, och det syntes inte på bilderna heller”.

Tänk dock på att stora fel, eller elektronik som inte fungerar, kan kosta mycket att reparera. Ibland är reparationskostnaderna svåra att överblicka och då måste du ställa dig frågan: ”Är det här verkligen rätt bil att köpa?”

12) Låt säljaren pruta

”Går det att göra något på priset?” är en fråga som du alltid kan börja med, efter att ha inspekterat skicket på bilen. Låt säljaren pruta först, då vet du om det går att få 300 kronor i rabatt eller 10.000. Säljaren har förmodligen redan gjort ett utrymme för prutmån.

En erfaren bilsäljare kan förstås vända på frågan direkt och säga: ”Hur mycket är du beredd att ge?”. Då gäller det att vara kall och inte säga någon summa, för den kommer du i så fall aldrig under. Fortsätt att förhandla, lirka så gott det går. Undvik att använda ”Mitt sista bud är XXXX kronor”, för då stannar förhandlingen om rätt pris. Målet är alltid att komma överens, håll liv i diskussionen så länge det går.

Att ta med sig stora summor i kontanter är inget vi rekommenderar vid bilköp. Men Swish är bra att ha, skriv in säljarens mobilnummer och det belopp du är beredd att betala (glöm inte att lägga till ”Betalning för personbil ABC123”). Visa upp skärmen och säg ”Du får pengarna direkt – är vi överens?” En handskakning senare kan du ha gjort en riktigt bra affär, eftersom många har svårt att motstå den positiva upplevelsen vid snabb betalning.

13) Var ärlig – använd humor

Har du begränsad budget är det lika bra att vara öppen med det. Säg ditt maxbelopp och se om säljaren kan gå med på det.

Förhandling om pris går alltid lättare om man har en lättsam diskussion. Att använda skämt kan vara avväpnande och hålla säljaren på gott humör.

Att pruta handlar om att bli överens. Vilket alltid går lättare om man är på gott humör.

14) Kunskap är ett övertag

Eftersom du läser den här sajten har du sannolikt redan utvecklat ett bilintresse. Använd de kunskaperna. Leta information, till exempel via artiklar här på automotorsport.se.

Vissa bilmodeller har ”typfel” som ofta återkommer. Kontrollera dessa och fråga bilägaren om det varit några bekymmer.

De flesta bilägare har sitt fordon för att lösa ett transportbehov, de är oftast inte speciellt bilintresserade. Tar du fram fakta som visar att priset borde skruvas ned blir det lättare att övertyga.

15) Träna på att pruta

Har du svårt för att pruta? Ett enkelt men förvånansvärt effektivt sätt att bli bättre är att pruta pris på mindre värdefulla föremål (än en bil). En loppmarknad kan vara ett lysande tillfälle att träna upp sina färdigheter.

Många försäljare upplever det som en rolig krydda att köparen försöker pruta. Glöm därför inte att pruta med glimten i ögat och använd humor – då är chansen mycket större att lyckas. 

15 tips: Så prutar du – privat och hos bilhandlaren
Hittar du en annons med din drömbil gäller det att agera snabbt, ring och boka ett möte för att titta närmare och provköra. Men sedan gäller det att ha is i magen…

Annons
Annons
Rulla till toppen