Här är nya G-Wagen – Ser du vad som är nytt?

Med pukor och pyroteknik hade nya Mercedes G-klass premiär på Detroitsalongens första dag. Men ser du vad som är nytt?
Annons

Mercedes G-Wagen har i princip sett likadan ut sedan 1979, när den hade urpremiär. Därför var nog många aningen spända över hur ersättaren, med beteckningen W464, skulle se ut. Men som vi kunnat se på bilder som läckt ut i förväg är nya generationen Mercedes G-klass förvillande lik sin föregångare. 

Det är faktiskt ganska svårt att hitta skillnader mellan nya och gamla Mercedes G-Wagen – strålkastare och grill utgör de mest radikala förändingarna. 

På insidan ser vi dock en del nytt. Den har blivit betydligt lyxigare och kan närmast jämföras med S-klass, bland annat har mycket av elektroniken och assistanssystemen hämtats därifrån. Mittkonsolen är helt ny, likaså instrumentbrädan som domineras av skärmar, precis som på flertalet andra Mercedes-modeller. I de mer påkostade versionerna består instrumenteringen av en enda jättelik skärmyta, fast under glaset finns två 12,3 tums bildskärmar.

Här är nya G-Wagen – Ser du vad som är nytt?
Mercedes-chefen Dieter Zetsche och Arnold Schwarzenegger under premiären av G-Wagen.

G-klass har blivit större, 5,3 centimeter längre, det vill säga 472,5 centimeter, 12,1 centimeter bredare och åtta millimeter högre. Det betyder bland annat bättre utrymmen, 3,8 centimeter extra för framsätespassagerare och hela 15 centimeter extra för baksätesåkarna. 

Vikten har sänkts hela 170 kilo med kaross och chassidetaljer i aluminium.

I inledningsskedet erbjuds bara ett motoralternativ – G 500.  Där hittar vi en 4,0-liters V8 på 422 hästkrafter och 610 newtonmeter. Maskinen är kopplad till en niostegad 9G-Tronic-automatlåda. Som förut fördelas kraften via en fördelningslåda med lågväxel. 

Det finns flera olika körlägen – Comfort, Eco och Sport samt läget Individual som kan skräddarsys efter personliga önskemål. Det finns ytterligare ett körläge, G-Mode, och det aktiveras automatiskt när någon av de tre diffspärrarna eller lågväxelläget aktiveras. Detta anpassar bland annat styrningen, gasresponsen och växellådan för terrängkörning.

Som tidigare hittar vi tre låsbara diffspärrar och korta överhäng som gör att man kan klättra i skogen utan att haka i. Framvagnen är individuellt upphängd istället för den stela hjulaxeln från forna tider. Men som förut är G-Wagen byggd på en bärande ram, vilket anses nödvändigt för att kunna dra riktigt höga vikter.

Vaddjupet är 70 centimeter, 10 centimeter mer än föregångaren. Markfrigången är 24 centimeter och tillsammans med den nyutvecklade stela bakaxeln med tillhörande Panhard-stag kan markfrigången bli högre.

Nya generationen har fått elektromekanisk styrning vilket betyder att G-klass bland annat kan utrustas med parkeringsassistans.

Lanseringen av nya Mercedes G-klass sker i juni vilket innebär att första årsmodell av nya generationen blir 2019. Svenskt pris finns inte i nuläget men det tyska instegspriset är 107.000 euro, strax över en miljon kronor.

 

Här är nya G-Wagen – Ser du vad som är nytt?
Grillen och strålkastarna har helt ny design.
Här är nya G-Wagen – Ser du vad som är nytt?
Här är nya G-Wagen – Ser du vad som är nytt?
Här är nya G-Wagen – Ser du vad som är nytt?
Här är nya G-Wagen – Ser du vad som är nytt?
Här är nya G-Wagen – Ser du vad som är nytt?
Här är nya G-Wagen – Ser du vad som är nytt?
Annons
Annons
Rulla till toppen