Här är nya Mercedes-AMG 53 – fullpackad med ny teknik

Mercedes inleder sin offensiv med allt fler lätthybrider genom att bredda utbudet av Mercedes-AMG 53. Den nya ”53:orna” hamnar mellan AMG 43 (V6-turbo) och AMG...
Annons

Mercedes inleder sin offensiv med allt fler lätthybrider genom att bredda utbudet av Mercedes-AMG 53. Den nya ”53:orna” hamnar mellan AMG 43 (V6-turbo) och AMG 63 (V8-turbo). AMG 53 använder den helt nya, raka bensinsexan M256 som laddas med turboaggregat, elektrisk kompressor och dessutom har en elmotor som tillskott.

Lätthybriderna behövs för att kunna möta framtida krav från EU, där både NOx-utsläpp och CO2-krav skärps. Dieselmotorerna blir allt svårare (= dyrare) att avgasrena och med mildhybridteknik går det att göra en bensinmotor både ren och snål. Mercedes väljer att börja med AMG-modellerna men räkna med att tekniken används på allt fler motorer och modeller. Först ut med nya drivlinan var Mercedes-AMG S 53 4Matic.

Stämmer uppgifterna som vi hör från mässgolvet i Detroit blir AMG 53 toppmodellen för Mercedes E-klass Coupé, E-klass Cabriolet och CLS. Dessa tre kommer alltså inte att erbjudas som AMG 63 med turbo-V8. Och tanken är även att AMG 53 helt ska ersätta AMG 43-modellerna.

Den raka sexan gör comeback hos Mercedes, både som bensinmotor och dieselmotor. En av nyheterna på raka bensinsexan på 3,0 liter är ”elektrisk turbo”, eZV. Uttrycket elektrisk turbo är lite missvisande eftersom det inte finns någon drivning via avgaser, utan kompressorn (som ser ut som en ”halv turbo”) drivs av en kraftfull 48V-elmotor. Effekten är 5 kW nominellt och kan tillfälligt ökas till 6,2 kW. Den eldrivna kompressorn kompletteras med ett konventionellt turboaggregat, som drivs av avgaserna.

Det är BorgWarner som levererar den elektriska kompressorn – som de kallar ”eBooster” – till Mercedes. BorgWarner har startat tillverkningen av sin eBooster och har så här långt tre kunder inom fordonsindustrin, varav Mercedes är den första.

Att ha en elektrisk kompressor kostar en del energi, men den ger flera fördelar. Framför allt kan eBoostern ge bättre gasrespons och mer kraft på låga motorvarv. Med 48V-motor går eBooster från ”tomgång” till maxvarv (och maxtryck) på endast 230 millisekunder. Maxvarv är 70.000 rpm.

Den elektriska kompressorn kräver ett 48V-system och Mercedes använder den högre spänningsnivån för att även skapa ett mildhybridsystem, eller lätthybridsystem (benämningen som vi föredrar att använda). Det blir alltså även en elmotor som tillsammans med eBoostern kan skjuta på bilen i lägre hastighet. Mercedes har döpt systemet till ”EQ Boost starter-alternator”.

Elmotorn, som sitter som en ”tallrik” mellan motor och transmission, fungerar även som generator och startmotor. Motorn ger 16 kW (22 hk) och 250 Nm extra till till bensinsexan och när den vänds går det att återvinna det mesta av bromsenergin (som annars går förlorad). Den sammanlagda systemeffekten i AMG 53-modellerna anges till 320 kW (435 hk) och 520 Nm. Standard är AMG Speedshift TCT 9G automatlåda med nio steg samt fyrhjulsdrift, ”AMG Performance 4Matic+”. De tre modellerna är i grunden bakhjulsdrivna med en elektroniskt styrd koppling som fördelar kraften till framhjulen.

Mercedes AMG E 53 4Matic Coupé är den lättaste i den här trion och då räcker effekten till 0–100 km/h på 4,4 sekunder. Bränsleförbrukningen enligt NEDC anges till 8,4 l/100 km, CO2-utsläppet är 200 g/km. E-klass Cabriolet och CLS klarar sprinten på 4,5 sekunder och marginellt högre förbrukning och CO2-utsläpp.

På utsidan känner man igen de nya AMG 53-modellerna på bland annat den förändrade fronten, där grillen har två horisontella ”vingar”, som Mercedes kallar det. Även avgasutblåsen och inredningen är förändrad för att markera modellen, en speciell AMG-ratt används cokså. 19-tums hjul är standard, 20 tum finns som tillval.

Med 48V-systemet väljer Mercedes att också göra styrservot, luftkonditioneringen och vattenpumpen eldrivna. Lätthybridsystemet fungerar som generator och det innebär att den nya, raka sexan inte behöver någon ”fläktrem”. Det sparar utrymme i längsled, vilket är bra för en rak sexa.

Alla yttre hjälpaggregat drivs alltså av en egen elmotor, och kan därmed anpassas efter behov. Behöver inte motorn speciellt mycket kylning kan varvtalet på vattenpumpen sänkas, exempelvis vid kallstart. Är det inte varmt kan varvtalet på kompressorn till luftkonditioneringen sänkas, och så vidare. Allt sammantaget små förbättringar som ger lägre bensinförbrukning.

Här är nya Mercedes-AMG 53 – fullpackad med ny teknik

Här är nya Mercedes-AMG 53 – fullpackad med ny teknik

Här är nya Mercedes-AMG 53 – fullpackad med ny teknik

Här är nya Mercedes-AMG 53 – fullpackad med ny teknik

Här är nya Mercedes-AMG 53 – fullpackad med ny teknik

Här är nya Mercedes-AMG 53 – fullpackad med ny teknik

Här är nya Mercedes-AMG 53 – fullpackad med ny teknik

Här är nya Mercedes-AMG 53 – fullpackad med ny teknik

Här är nya Mercedes-AMG 53 – fullpackad med ny teknik

Här är nya Mercedes-AMG 53 – fullpackad med ny teknik

Här är nya Mercedes-AMG 53 – fullpackad med ny teknik

Här är nya Mercedes-AMG 53 – fullpackad med ny teknik

Här är nya Mercedes-AMG 53 – fullpackad med ny teknik

Här är nya Mercedes-AMG 53 – fullpackad med ny teknik

Här är nya Mercedes-AMG 53 – fullpackad med ny teknik

Här är nya Mercedes-AMG 53 – fullpackad med ny teknik

Här är nya Mercedes-AMG 53 – fullpackad med ny teknik

Här är nya Mercedes-AMG 53 – fullpackad med ny teknik

Här är nya Mercedes-AMG 53 – fullpackad med ny teknik

Här är nya Mercedes-AMG 53 – fullpackad med ny teknik

Här är nya Mercedes-AMG 53 – fullpackad med ny teknik

Här är nya Mercedes-AMG 53 – fullpackad med ny teknik

Här är nya Mercedes-AMG 53 – fullpackad med ny teknik

Här är nya Mercedes-AMG 53 – fullpackad med ny teknik

Här är nya Mercedes-AMG 53 – fullpackad med ny teknik

Här är nya Mercedes-AMG 53 – fullpackad med ny teknik

Här är nya Mercedes-AMG 53 – fullpackad med ny teknik

Här är nya Mercedes-AMG 53 – fullpackad med ny teknik

Här är nya Mercedes-AMG 53 – fullpackad med ny teknik

Här är nya Mercedes-AMG 53 – fullpackad med ny teknik

Här är nya Mercedes-AMG 53 – fullpackad med ny teknik

Här är nya Mercedes-AMG 53 – fullpackad med ny teknik

Här är nya Mercedes-AMG 53 – fullpackad med ny teknik

Här är nya Mercedes-AMG 53 – fullpackad med ny teknik

Här är nya Mercedes-AMG 53 – fullpackad med ny teknik

Här är nya Mercedes-AMG 53 – fullpackad med ny teknik
Mercedes nya motorer bygger på ungefär samma grundprincip som BMW använt (och även Jaguar/Land Rover). Man har bestämt sig för en cylinderdiameter (83 mm), en slaglängd (92,4 mm) och gemensam cylindervolym på 0,5 liter. Det gör att fyrorna hamnar på 2,0 liter, sexorna på 3,0 liter och V8:an på 4,0 liter. Avståndet mellan cylindrarna är alltid detsamma, CC = 90 millimeter. Gemensamma komponenter sparar pengar och gör det enklare att producera motorerna i en fabrik. Pilen pekar på den elektriska kompressorn.
Här är nya Mercedes-AMG 53 – fullpackad med ny teknik
M256-motorn har en ISG-enhet som ”vänder” elmotorn och utnyttjar den som en kraftfull generator. En vanlig 12V-generator kan inte ladda mer än motsvarande cirka 1,5 hk men en ISG-enhet har mer än den tiodubbla kapaciteten. Med en ISG-enhet går det att återvinna bromsenergin på ett mycket effektivare sätt, upp till 12,5 kW (cirka 80 procent), vilket ger bränslebesparing ”på riktigt”. ISG-enheten sparar sju–tolv g/km i CO2-utsläpp.
Annons
Annons
Rulla till toppen