Koenigsegg använde standarddäck till rekordkörningen

Agera RS använde inga specialdäck när fem hastighetsrekord slogs. Michelin och Koenigsegg svarar på hur mycket mer däcken kan klara.

Koenigsegg använde standarddäck till rekordkörningen

Ingen har väl missat att Koenigsegg i november förra året slog till med fem nya hastighetsrekord, bland annat högsta hastighet på allmän väg – 458 km/h. Samtliga rekord sattes på en spikrak vägsträcka i Nevada (självklart avspärrad) med Agera RS. 

Bilen är anpassad och byggd för ett ändamål – att gå fort. Motorns placering i mitten och luftintagen är utformade för att förbättra stabiliteten vid höga hastigheter: ju snabbare – desto stabilare. Fjädringen är konstruerad för att minimera rörelser som uppstår vid tresiffriga hastigheter men som inte ens märks i normala hastigheter. Design och aerodynamik är optimerad, och så vidare...

Däcken då? Agera RS körs på helt "vanliga" Michelin Pilot Sport Cup 2-däck, faktiskt samma däck som sitter på Bugatti Chiron. Och inte heller vid rekordkörningen användes specialdäck. Inte slicks, inget mystiskt specialgummi, standarddäcken från lagerhyllan.

Vid förra veckans bilsalong i Detroit diskuterade Christian von Koenigsegg och Michelins produktchef Eric Schmedding hur däcken kunde klara de hissnande hastigheter som Agera RS utsatte dem för, samt hur mycket mer de (hypotetiskt) skulle klara.

"Det var aldrig avsett att de här däcken skulle köras i +400 km/h," säger Schmedding. "Men även då de är klassade för mycket lägre hastigheter, visste vi att de skulle klara mycket mer."

 

"Värmeenergin kan öka väldigt fort i höga hastigheter, och det är då man stöter på problem," säger Schmedding. "Även om bilen når 435 km/h snabbt men det tar fem minuter från 435 till 480, då kommer det inte att fungera."

Inför rekordförsöket arbetade Michelin tillsammans med Koenigseggs ingenjörer för att säkerställa att däcken skulle klara påfrestningen. Man gjorde noggranna simuleringar där vikt, fjädringsgeometri, aerodynamik och andra faktorer togs i beaktande. Allt för att ta reda på vilken belastning, och främst värmeansättning, däcket skulle utsättas för.

"När ett däck roterar väldigt fort är den största fienden värmegenereringen", säger Schmedding. "Vad som också är kritiskt är accelerationshastigheten över 320 km/h, samt hur lång tid det tar från 400 till 420, 435 till 450 osv."

Därefter testades däcket vid Michelins flygtestanläggning i Charlotte, North Carolina, eftersom man kan testa i mycket höga hastigheter. Man kom fram till att däcket skulle klara Koenigseggs utmaning.

"Däcken var inte i närheten av sin översta gräns", säger Schmedding.

Så hur mycket mer kan däcken klara?

"Över 480 km/h", säger både Schmedding och Koenigsegg.

"Om någon vill sätta rekord igen så är det görbart," säger Christian von Koenigsegg. "Vad gäller bilen behöver den högre vridmoment och högre slutväxel, men den skulle klara 480 km/h. Fast det är läskigt och väldigt farligt att köra så fort, det finns många oförutsedda saker som kan inträffa, som djur, tumbleweeds, gupp och vind. Det är helt klart genomförbart, men det är inte vårt mål."

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag kör på Michelin-däck.
80
37