Dieselkris – då måste Jaguar/Land Rover dra i handbromsen

Dieselkris – då måste Jaguar/Land Rover dra i handbromsen

Jaguar och Land Rover måste dra ned på tempot i fabriken i engelska Halewood senare i år. Anledningen är osäkerhet kring Brexit och skattehöjningar på dieselbilar, som får köparna att välja andra bränslen.

Förra året låg antalet registrerade bilar för svenska Jaguar och Land Rover på ungefär samma nivå som året innan – den backade med tre procent. Men bryter vi ned siffrorna på märke blir läget annorlunda. Land Rover ökade med 28 procent och Jaguar backade med 34 procent. Inget annat märke av den storleken backade så mycket i Sverige.

Fabriken bygger Land Rover- och Range Rover-modeller och beslutet att dra ned på tempot ska bara vara tillfälligt, enligt JLR.

I dagsläget är hela nio av tio sålda Jaguar/Land Rover-bilar dieseldrivna och det är knappast någon optimal siffra med tanke på osäkerheten kring dieselbilarna på marknaden just nu. Jaguar har visserligen stora planer på elbilar och den eldrivna suven I-Pace dyker upp senare under året. Men pengarna för att utveckla den kommer alltså från försäljningen av dieselbilar.

Jaguar har tidigare försökt förbättra dieselbilarnas image i en intervju.

Halewood Body & Assembly öppnade 1963 och ägdes från början av Ford.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tycker dieselbilarna har oförtjänt dåligt rykte (=gasa).
153
89