Trafiken i Stockholm ökar – trots trängselavgifter

Trafiken ökar i Stockholm. "Det är olyckligt. Poängen med skatten är ju att trafiken ska gå ner", säger Daniel Helldén, trafikborgarråd. Åtgärder måste nu vidtas enligt Helldén. "Den bästa nyheten en bilhatare kunde få", säger Alrik Söderlind.

Trängselavgifterna avskräcker inte tillräckligt, enligt Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Tidningen Mitt i har tagit del av Transportsyrelsens preliminära statistik som visar att 412.900 fordon i snitt passerar Stockholms 26 betalstationer dagligen. Det är runt 3.300 fler resor per dag jämfört med 2016, en ökning på cirka en procent. Dessutom närmare 1,5 miljarder skattekronor till staten.

"Det är otroligt olyckligt. Poängen med skatten är ju att trafiken ska gå ner", säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd till Mitt i.

Ökningen sägs främst bero på nya vägar i Stockholm som möjliggjort för folk att i större utsträckning ta bilen. Men även högkonjukturen som gjort att fler har råd.

En åtgärd som Daniel Helldén hoppas ska ha effekt på antalet resor är de nya reglerna som innebär att tjänstebilister från den 1 januari 2018 måste betala trängselskatten från privata resor ur egen ficka.  

Men det behövs fler åtgärder menar Helldén, annars riskerar det långsiktiga målet att Stockholm ska bli helt fossilfritt till 2040 inte att uppfyllas.

"Trängselskatten ska ju höjas igen 2020, men de behöver regleras ännu mer samtidigt som bensinpriset höjs."

auto motor & sports chefredaktör är mycket kritisk till Daniel Helldéns uttalande om att ytterligare höja bensinskatt och avgifter för bilister.

"Biltrafiken i Stockholm ökade med 0,2 procent under 2017 – samtidigt som befolkningen ökade med 1,7 procent. Alltså minskade bilåkandet per person och Daniel Helldén borde vara nöjd!", säger Alrik Söderlind.

Han fortsätter:

"Är man bilhatare var nyheten om att bilåkandet ökar på sitt vis alltså den bästa present man kunde få. Nu ska trängselskatten höjas och så även bränslepriset – om MP får bestämma. Detta drabbar främst de bilister som har det sämst ställt." 

En längre kommentar från Alrik längre ner i den här artikeln. 

 

Antal passager genom Stockholms betalstationer för fordon de senaste åren. Siffrorna är ett snitt per dag som avgifterna tas ut. Röda staplar = före Essingeleden fick betalstationer. Blåa staplar = efter Essingeleden fick betalstationer. Källa: Transportstyrelsen

Alrik Söderlind om trafikökningen och bilhatare

Biltrafiken i Stockholm ökade med 0,2 procent under 2017 – samtidigt som befolkningen ökade med 1,7 procent.

Alltså minskade bilåkandet per person och Daniel Helldén (MP) borde vara nöjd!

Men det heter ju trängselavgift och jag undrar hur upprörd Helldén är över att cykelåkandet ökar "katastrofalt" mycket. Jag har inte siffrorna för 2017 men mellan 2015 och 2016 ökade antalet cykelpassager i city med nästan 30 procent! Inget tyder på att cyklandet minskade under 2017.

Och vad mycket värre är: 13.000 nybyggda bostäder i Storstockholm under 2017 – det blir väldigt trångt i städerna med alla dessa hus! Var finns trängselskatten för byggande på parker och gator? Och jag kan slå vad om att promenerandet också ökar – det blir trångt på våra trottoarer. Skoskatt?

När det gäller trängsel har jag en fundering, vem drabbas värst av att sitta i en kö? Jo, den som valt att sitta i en kö. Varför ska det vara skatt på att sitta still?

Nu över till miljö och klimat.

Helldén är dessutom väldigt bekymrad över att klimatmålen till 2020 inte kommer att hållas när trafiken ökar.

Vad är då Miljöpartiets medicin? Svar: höja trängselavgifterna. Öka beskattningen. Redan nu drar trängselskatten in cirka 1,5 miljarder – som inte är öronmärkta för att bygga infrastruktur och kollektivtrafik – något som behövs!

Helldén vill också enligt tidningen Mitt i öka skatten på bränslet.

Är man bilhatare var nyheten om att bilåkandet ökar på sitt vis alltså den bästa present man kunde få. Nu ska trängselskatten höjas och så även bränslepriset – om MP får bestämma. Detta drabbar främst de bilister som har det sämst ställt.

Om man är väldigt bekymrad över luftkvaliteten och miljömålen skulle för övrigt trängselskatten kunna användas för att snabbare fasa in elbilar. Men det finns tydligen inte en tanke på en lägre trängselmiljöavgift för elbilar. Nej, det är ju en trängselskatt och inte en miljöskatt! Och antalet bilar ska ner oavsett vad.

Elbilar måste vara ett gissel för MP – eftersom de inte släpper ut några avgaser i närområdet och är tysta och energieffektiva. Visst ja, det är därför det är bäst att hålla sig till definitionen "Trängselskatt".

Men, vad sägs om en ökad människoskatt i Stockholmsområdet? Det skulle förmodligen rätt effektivt kunna dra ner på trängseln – och om inte det sker så blir det ju i alla fall många sköna skattemiljarder.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
99
6