Biljättarna betalade för dieseltester på apor och människor – med manipulerade bilar

Biljättarna betalade för dieseltester på apor och människor – med manipulerade bilar

I helgen kom uppgifter om att de tyska biljättarna Volkswagen, BMW och Daimler har betalat för dieselforskning där apor fick andas in avgaser från en Volkswagen Beetle samtidigt som de tittade på tecknad film för att hållas lugna.

Testerna ska ha gjorts av forskningsorganet EUGT, som finansierades av bland andra Volkswagen, BMW och Daimler, enligt uppgifter till Süddeutscher Zeitung.

Nu kommer nästa del av dieselskandalen, och den visar att det också har gjorts försök med 25 friska försökspersoner. De ska alltså ha fått andats in kväveoxid i ett forskningsprojekt. Kväveoxid är giftigt och bidrar bland annat till irriterade luftvägar och slemhinnor, framför allt hos personer med astma.

Syftet med testerna var att visa att utsläppsreningen blivit betydligt bättre på nya jämfört med gamla bilar.

VW: Ska utredas i detalj

Biljättarna tar avstånd från testerna och EUGT är numera nedlagt. Företagen försöker ta reda på hur testerna kunde göras utan att någon slog larm. Daimler har sagt att företaget är "bestört" över hur testerna genomfördes och Volkswagen säger att testmetoderna var felaktiga och ber "uppriktigt om ursäkt" för detta.

"Jag kommer göra allt i min makt för att säkerställa att det här utreds i detalj. De ansvariga måste naturligtvis ställas till svars", säger Hans Dieter Pötsch, styrelseordförande i Volkswagen, i ett pressmeddelande.

Vissa anställda på Volkswagen ska ha känt till testerna med aporna, skriver Reuters.

Testerna är dessutom värdelösa eftersom de gjordes med fuskbilar

Det här avslöjandet skakar just nu Tyskland och testerna fördöms av den tyska regeringen, skriver BBC. Testerna kan inte på något sätt försvaras etiskt, säger förbundskansler Angela Merkels talesperson, och regeringen kallar testerna för "avskyvärda".

"Det här skadar trovärdigheten hos bilindustrin ännu en gång", säger transportministern Christian Schmidt.

Förutom att testerna alltså fördöms på flera håll som oetiska är de dessutom värdelösa, eftersom dieselbilarna hade fuskmjukvara och därför släppte ut mindre i testlabbet än i verkligheten.

Kritiken är dessutom hård mot att Volkswagen inte satsat pengar på klimatsmart teknik utan på att försöka få manipulerade dieselbilar att framstå som rena.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tycker Volkswagen borde sluta utveckla dieselmotorer helt.
80
78