Nya bensinmotorn – renare än en elbil?

Mazda har inte vunnit några större poäng bland elbilsfantaster. Märket har hintat om olika elbilar och hybridmodeller som är på gång i samarbete med Toyota, men än...
Annons

Mazda har inte vunnit några större poäng bland elbilsfantaster. Märket har hintat om olika elbilar och hybridmodeller som är på gång i samarbete med Toyota, men än så länge är det förbränningsmotorer som gäller.

Och där storsatsar Mazda på intressant teknik. Mazda ska lansera nya bensinmotorer kallade Skyactiv-X där bränslet antänds av kompression och inte med ett tändstift – som i en dieselmotor. Det ska ge mycket lägre förbrukning.

Men redan nu hintar Mazda om nästa generation förbränningsmotorer kallade Skyactiv-3. Där har Mazda fokuserat på att höja verkningsgraden. Motorn ska utveckla mindre värme och verkningsgraden ska hamna på 56 procent – betydligt bättre än för dagens bensinmotorer.

Som jämförelse siktar till exempel Hyundai på att komma över 50 procents verkningsgrad i framtida förbränningsmotorer. En vanlig bensinmotor kan annars ligga på mellan 25 och 30 procent, medan en dieselmotor i bästa fall kan ha en verkningsgrad på 40 procent.

Mazda sticker ut hakan och påstår att Skyactiv-3-motorerna ska göra bilen renare än en elbil ur hela livscykelperspektivet, inklusive hur strömmen genereras och bensinen framställs.

Mazda räknar då med att batteritillverkningen är smutsig, vilket stämmer i vissa fall och andra inte, och med att elbilen sedan laddas med ”smutsig” ström som släpper ut mycket koldioxid när den genereras. Det är alltså inte applicerbart på den svenska energimixen som kommer från en hög andel förnybara källor.

Annons
Annons
Rulla till toppen