Wankelmotorns uppfinnare – fängslad och utkastad ur nazistpartiet

Felix Wankel nöjde sig inte med att utveckla en helt egen motortyp. Han var också aktiv i nazistpartiet – innan han kastades ut – och sattes i fängelse i Frankrike.

Wankelmotorns skapare hade ingen universitetsutbildning men insåg snabbt att tekniken hade vissa intressanta fördelar jämfört med vanliga förbränningsmotorer, och ägnade i princip hela sitt liv åt den kluriga konstruktionen.

När han inte spenderade sin tid i nazistpartiet eller i fängelse, vill säga.

Men det återkommer vi till. Felix Wankel var motorintresserad redan som barn men hade sedan inte råd att utbilda sig på universitetet. Han lärde sig hur förbränningstekniken fungerade helt själv och talade som 17-åring om för sina vänner att han skulle uppfinna en ny typ av motor. Några år senare hade han fått den att fungera.

NSU Ro80 var precis som Citroën DS tio år före sin tid men skulle också få betala priset för det. Wankeltekniken funkade inte alltid som tänkt utan började strula redan efter några tusen mil. Det slutade med flopp, men vilken bilnörd gillar inte bilar som var före sin tid?!

Nazistkarriären gick inget vidare

Felix Wankel var medlem i flera högerorienterade och antisemitiska orgnisationer. Han gick med i nazistpartiet som 20-åring och fick vid ett tillfälle diskutera teknik och utbildning med Adolf Hitler.

Men hans karriär inom nazistpartiet gick trots det inget vidare. Wankel ville införa mer militärträning i ungdomsförbundet men hans "motståndare" Robert Wagner höll inte med. Han lyckades få Wankel utesluten ur nazistpartiet och senare också arresterad.

Fem månader senare blev han frisläppt efter att Hitler själv, tillsammans med hans rådgivare i ekonomifrågor, ingripit. De gillade Wankels tekniska uppfinningsrikedom. Wankel försökte gå med i nazistpartiet igen men fick inte. Senare blev han dock medlem i SS, men även där blev han senare utesluten.

Det var faktiskt inte NSU Ro80 som var först att säljas med Wankelmotor till privatkunder – det var fräcka NSU Spider. Foto: Softeis/Creative Commons/Wikimedia

En Wankelmotor ger otroligt mycket kraft för sin storlek och väger ofta mindre än en cylindermotor.

Fängslad igen under kriget

Det dröjde inte många år innan Felix Wankel skakade galler igen. Han utvecklade komponenter till tyska flygvapnet och flottan för BMW och Daimler-Benz men hamnade i franskt fängelse och tvingades stoppa utvecklingen av delarna.

Efter kriget tog utvecklingen fart på allvar. 1964 lanserades den första bilen med Wankelmotor, NSU Spider, med motorn monterad under bagagerumsgolvet. En sådan modell är det ingen som vågar utveckla idag!

Wankelmotorer brukar ha en extremt mjuk gång och fin kraftutveckling på höga varv men är också kända för att ha högre förbrukning än vanliga förbränningsmotorer, och högre oljekonsumtion.

Förutom NSU är det Mazda som jobbat mest med Wankelmotorer, bland annat i RX-7 och RX-8 (på bilden). Sista generationen RX-8 hade 240 hästkrafter ur 1,3 liters volym. Men den klarade inte ens Euro 5-avgaskraven i en tid när Euro 6 mer eller mindre är standard.

Mazda RX-7 var först i världen med dubbla, sekventiella turboaggregat som hjälps åt för att minska turbofördröjningen. ɛ̃fini var namnet på Mazdas lyxbilsdivision som enbart såldes i Japan.

Mazda Cosmo från 1967 var tidigt ute med Wankeltekniken. Den hamnade också i en del av Mazdas pickuper. Foto: Mytho88/Creative Commons/Wikimedia

I racingvärlden gav sig Mazda på att köra Wankelmotoriserade bilar i 24-timmars på Le Mans – och vann! Foto: 韋駄天狗/Creative Commons/Wikimedia

Även Mercedes har experimenterat med Wankelmodeller i form av superläckra konceptbilen C111 med måsvingedörrar från 1969. En vidareutvecklad version av Mercedes C111 skulle toppa 290 km/h men den blev aldrig verklighet.

Citroën firade att oljekrisen anlände med att lansera svindyra GS Birotor med Wankelteknik, en bil som drog mer bensin än den större DS-modellen och som drogs med dåligt kvalitetsrykte. Försäljningen gick uselt.

Även i Sovjetunionen var ingenjörerna nyfikna på Wankeltekniken, men de tänkte inte betala den obligatoriska licensavgiften. Det hindrade inte VAZ från att bygga 200 exemplar av Lada 1600 med Wankelmotor. De flesta gick till säkerhetstjänsten. Foto: Saskia Heijltjes/Creative Commons/Flickr

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tycker det är viktigt att biltillverkarna satsar på udda och roliga lösningar. Mer sådant!
594
26