Så slår bonus/malus-skatten mot Sveriges populäraste – och smutsigaste – bilar

En straffskatt på törstiga och smutsiga bilar ska få dig att välja något mer klimatsmart. Vi har listan som visar vilka bilar som kommer undan med lindrig straffskatt – och vilka som får betala mycket mer än idag. Den här guiden är värd att läsa innan du beställer en ny bil.

Så slår bonus/malus-skatten mot Sveriges populäraste – och smutsigaste – bilar

Om några månader kan det antingen bli dyrare eller billigare att byta bil, beroende på vilken modell du väljer. Det nya bonus/malus-systemet träder i kraft den 1 juli 2018.

När förslaget först presenterades ingick också bilar som redan rullar på vägarna. Det hade inneburit att skatten höjts ordentligt för tusentals bilar som redan rullar på svenska vägar. Förslaget arbetades om, och nu gäller det bara nya bilar som registreras efter den 1 juli.

Det innebär att det kan vara läge att tänka ett varv till innan du köper bil. När det gäller elbilar och laddhybrider får de flesta modeller högre bonus än idag, men för riktigt törstiga bensin- och dieselbilar blir det en ordentlig straffskatt så försäljningen av den typen av bilar kan mycket väl få en skjuts fram tills bonus/malus-systemet träder i kraft.

"Straffskatten", för de bilar som får en sådan, gäller i tre år. Därefter blir skatten lägre, men oftast högre än den är idag.

Läs också vår genomgång av bonusen för elbilar och laddhybrider.

Räkna själv – så hög blir skatten eller bonusen

Törstiga bensin- och dieselbilar får straffskatt

Bilar som släpper ut mer än 95 gram per kilometer får betala en straffskatt, men den är inte så hög för de snålaste bilarna. Den är dock oftast högre än idag så skatten kommer säkert påverka vilka bilmodeller som säljs. Dieselbilar får en särskild straffavgift förutom "malusen".

Volkswagen Passat Sportscombi TDI 190 4Motion går från 2.302 till 5.620 kronor under de första tre åren. Och populära Volkswagen Golf med bensinmotor på 125 hästkrafter – den kostar plötsligt 2.328 kronor att skatta, 1.792 kronor mer än idag.

Tjänstebilsfavoriten Audi A6 Avant 2,0 TDI Quattro går från 1.729 till 4.569 kronor om året.

Volvo V90 står för några av de största ökningarna av fordonsskatten. Volvo V90 D3 är miljöbilsklassad idag och därmed skattebefriad, men efter den 1 juli kostar den plötsligt 3.900 kronor att skatta under de första tre åren. Bensindrivna Volvo V90 T5 går från 1.306 till 5.548 kronor.

Volvo V60 D4 AWD Cross Country får en straffskatt på 7.277 kronor om året.

Volvo XC60 har snabbt blivit populär bland svenska bilköpare. D4 AWD-modellen med automatlåda får en skatt på 5.524 kronor om året.

Bilar med gamla dieselmotorer ligger illa till. Kia Sorento med 2,2-liters dieselmotor på 200 hästkrafter får en straffskatt på 10.290 kronor.

Det finns ingen särskild regel för transportbilar. Företag som köper en Volkswagen Transporter TDI 150 DSG 4Motion får finna sig i att betala mer än dubbelt så hög skatt som idag: 9.447 mot 5.692 kronor.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio är ett typiskt exempel på en rolig bil som får straffskatt. Men den är faktiskt inte så hög som många kanske hade trott: 9.293 kronor. Högre än idag – absolut, men ändå inte så farligt i förhållande till bilens pris.

Mercedes G 63 AMG är inte precis någon miljöhjälte. Det märks inte minst på straffskatten som blir 23.524 kronor.

En rolig detalj är att Ferrari GTC4 Lusso får en straffskatt på 26.520 kronor – lägre (!) än för LaFerrari, som "kommer undan" med 24.380 kronor. Den är nämligen en hybrid med lägre officiell förbrukningssiffra.

Värstingen, som får bilmarknadens högsta straffavgift, är Aston Martin V12 Vantage S med ett koldioxidutsläpp på astronomiska 395 gram per kilometer. Där får köparna betala 31.335 kronor i straffavgift, men det kanske inte gör alltför mycket för köparen av den typen av bil.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag betalar gärna straffskatt för att köra en bensin- eller dieselbil!
19
78