Volvo Cars säljer nya XC40 hos svensk modebutik

Volvo testar en helt ny försäljningskanal genom samarbetet med modebutiken APLACE. Där kan man nu online beställa ett abonnemang på en ny XC40 samtidigt som man köper en tröja.

Beställ en Volvo XC40 samtidigt som du köper en tröja.

Volvos kompakta premium-suv XC40 är utveckald för en delvis ny målgrupp, dessutom säljs den på ett nytt sätt, med fullservicetjänsten Care by Volvo. Detta kräver en ny försäljningsstrategi.

Volvo testar därför ett samarbete med modebutiken APLACE, där man på deras sajt kan beställa ett abonnemang nya XC40. Detta jämte butikens ordinarie sortiment av kläder och accessoarer.

"Det är en ny situation för bilbranschen och vi är glada över att tillsammans med APLACE nå kunder online på en plats de är vana att befinna sig på", säger Kristian Elvefors, vd på Volvo Car Sverige.

"Vårt fokus ligger fortfarande på mode, men skandinavisk design är så mycket bredare och starkare. Därför är vi nu stolta att presentera Volvo XC40 i våra butiker. En bil med spännande, kreativ skandinavisk design och modern funktionalitet", säger Kalle Tollmar, en av grundarna av APLACE.

Care by Volvo likställer bilägandet med att ha ett mobiltelefonabonnemang: en färdigförhandlad månadsavgift, kombinerat med att få en ny bil med 24 månaders intervall. Dessutom slipper kunderna traditionella extrakostnader som handpenning, försäkring, serviceavgifter och skillnader som beror på region eller kundens ålder.

"Tjänster som Netflix och Spotify ligger förvisso ganska långt från våra produkter både när det kommer till användande och innehåll. Men det är den typen av enkelhet vi eftersträvar gällande bilägande för just den här målgruppen. Det handlar om att befria konsumenten från vissa typer av extrakostnader som de måste hålla reda på", säger Volvo Car Sveriges marknadsdirektör Per Carleö.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Fiffigt att sälja Volvo XC40 via en modesajt.
7
29