Volvos första bil ”Jakob” rullade ut ur fabriksportarna 14 april 1927 och den hade en fyrcylindrig motor. Under Volvos 91-åriga historia har man tillverkat sexor, V8:or och även raka femmor. Men aldrig en trecylindrig motor. Förrän nu.
Den trecylindriga motorn på 1,5 liter bygger på samma modulsystem som fyrcylindriga VEA-motorn på 2,0 liter. Sexväxlad manuell växellåda är standard och nästa år kommer en åttastegad automat som tillval. Modellnamnet på Volvo XC40 blir T3.
”Vår nya trecylindriga motor är en spännande utveckling för XC40 och för Volvo Cars i allmänhet,” säger Alexander Petrofski, Senior Director Cluster 40 på Volvo Cars. ”Motorns kompakta design ger den flexibilitet som vi behöver när vi introducerar fler drivlinealternativ för XC40-kunder.”
Den trecylindriga Volvo XC40 T3 ger 156 hk (115 kW) vid 5.000 rpm och maximala vridmomentet är 265 Nm mellan 1.850–3.850 rpm. Den turbomatade T3-modellen borde alltså upplevas som hyggligt vridstark, även om den ”bara” är på 1,5 liter. Accelerationen 0–100 km/h går på 7,8 sekunder och toppfarten i XC40 T3 anges till 200 km/h. T3:an är miljöklassad enligt Euro6d-Temp. Förbrukning och CO2-utsläpp är inte angivna, ännu.
Svenska priset för Volvo XC40 T3 i Bas-utförande börjar vid 296.000 kronor. Volvo XC40 T3 Momentum kostar från 306.000 kronor, T3 Inscription har en prislapp från 350.000 kronor och T4 R-Design är den dyraste med en start vid 353.000 kronor.
Den trecylindriga motorn kommer även i ett hybridutförande, det som Volvo kallar för Twin Engine. Den här hybridmodellen får namnet T5 Twin Engine och driver enbart på framhjulen, till skillnad mot T6 Twin Engine och T8 Twin Engine som finns till 60- och 90-modeller (med elektrisk bakhjulsdrift).
När Volvo visade upp XC40 som konceptbil ”40.1” i maj 2016 berättade man också om hybridtekniken i CMA-plattformen. I konceptbilen gav den trecylindriga bensinturbon 177 hk och elmotorn tillförde 55 kW, med sammanlagd systemeffekt på 246 hk (181 kW). Räckvidden med enbart elmotor angavs till cirka 50 kilometer.
Volvos nya trecylindriga motor var ursprungligen planerad för produktion enbart i Kina, men sommaren 2017 kom beskedet att trepipen även ska byggas i Skövde (start under sommaren 2019). Den trecylindriga motorn på 1,5 liter ska också användas som räckviddsförlängare i London Taxi TX5. London Taxi Company i Coventry ägs av kinesiska Zhejiang Geely Holding Group, samma företag som också äger Volvo Cars.