Nya Volvo V60 är officiell – bilder och fakta

Andra generationen Volvo V60 är officiell och den blir Volvos viktigaste modell i Sverige. Den nya folkhemsbilen siktar in sig på den svenska familjen med mer lyx och moderna finesser – liksom hög säkerhet.

Dela på Facebook →
Nya Volvo V60 är officiell – bilder och fakta

Nya generationen Volvo V60 – med internkoden V432 – blir rymligare än sin föregångare men de exakta bagagerumsmåtten får vi återkomma till. Nya V60 ska byggas i Torslanda där det numera är rätt trångt med storsäljare som V90, V90 CC, XC90 och XC60. Produktionen av nya Volvo V60 sätter igång i maj–juni och når full fart under hösten.

Den nya folkhemsbilen premiärvisades inte som brukligt, på en stor upplyst scen, utan i sin "naturliga" miljö – uppfarten till en villa i Stockholm. För det är familjen som är i fokus för Volvo V60.

"Kombiföraren är en viktig kund för vår verksamhet och har varit det i generationer", säger Håkan Samuelsson, vd och koncernchef för Volvo Cars. "Nya V60 hedrar den traditionen, men tar den samtidigt mycket längre."

Nya V60 är byggd på Volvo Cars SPA-plattform (Scalable Product Architecture), liksom nya XC60 och fyra bilar i den större 90-serien.

"V60 är verkligen mittpunkten för varumärket Volvo", säger Robin Page, designchef på Volvo Cars. Den är förfinad, har väl avvägda proportioner och en elegant chassisättning, samtidigt som den är praktisk och mångsidig.

Volvo Cars nya prenumerationstjänst Care by Volvo kommer naturligtvis att bli tillgänglig även för V60. Tjänsten innebär att "köparen" får tillgång till bilen genom att teckna en prenumeration med en fast månadsavgift.

Nya Volvo V60 är 4.761 millimeter lång och det är 13 centimeter längre än föregångaren (4.628 mm). Nya V60 är faktiskt bara fem centimeter kortare än salig V70, som ersattes av V90 (4.936 millimeter lång).

Bagagerumsvolymen i gamla V60 var inte så imponerande, 430 liter under insynsskyddet och 1.240 liter om man fällde baksätet. Men nya generationen Volvo V60 rymmer 529 liter (+99 liter) och hela 1.364 liter (+124 liter). Det gör inte V60 "världsbäst" bland kombibilar, men det är en klar förbättring. Som jämförelse rymmer Volvo V90 560/1.526 liter, och motsvarande volym för gamla V70 var 575/1.600 liter.

Tittar vi på axelavståndet så är det uppenbart att nya Volvo V60 bygger på samma plattform som V90. Hjulbasen på nya V60 är 2.872 millimeter, vilket är nästan tio centimeter mer än förut. Det ger en märkbar skillnad i baksätet, där man har gott om plats mellan knä och ryggstödet till stolarna fram. Det var inte fallet med gamla V60, som kändes trång för vuxna som satt bak.

Däremot sitter man ganska lågt i baksätet i nya Volvo V60 och lårstödet är obefintligt, för vuxna. Att baksätet är så lågt beror på att hela bilen är lägre, nya V60 är 1.427 millimeter hög, knappt sex centimeter lägre än föregångaren (och cirka fem centimeter lägre än V90). Huvudutrymmet är dock gott i nya V60.

Därmed kan man se det som mera rättvist att betrakta nya V60 som en modern ersättare till V70. V90 är en längre och annorlunda bil, nya V60 har en ganska upprätt D-stolpe för att maximera bagagerummet och har ett betydligt rymligare baksäte (jämfört med sin föregångare). Volvo skulle ha kunnat göra nya V60 högre och vinna både bättre volym och bättre lårstöd i baksätet, å andra sidan kan man säga att de som behöver just detta borde välja en XC60 istället.

 

Volvo V60 blir rymligare och längre än sin föregångare. Framför allt blir benutrymmet i baksätet väsentligt bättre.

Eftersom alla nya Volvo-modeller ska vara elektrifierade från och med 2019 fördubblas antalet bensinmotorbaserade plug in-hybriddrivlinor för V60 – därmed erbjuds numera två alternativ. T6 Twin Engine AWD med en total effekt på 340 hk samt T8 Twin Engine AWD, som levererar 390 hk.

Standardalternativen för bensindrivna drivlinor är T5 eller T6, dieselalternativen står mellan motorerna D3 och D4.

En lång lista med säkerhetsfunktioner ingår som standard, bland annat förarassistanssystem som känns igen från 90-serien och XC60.

City Safety med autobromsteknik använder sig av automatiska broms- och detekteringssystem för att hjälpa föraren att undvika potentiella kollisioner. Enligt Volvo är det enda systemet på marknaden som upptäcker fotgängare, cyklister och stora djur. En stor nyhet är att City Safety nu även aktiverar autobromsfunktionen för att mildra en kollision med mötande trafik.

Pilot Assist-systemet hjälper föraren med styrning, acceleration och inbromsning på vägar med tydliga vägmarkeringar i hastigheter upp till 130 km/h. Detta har uppgraderats med förbättrad prestanda vid kurvtagning. Dessutom finns avkörningsbegränsare, Oncoming Lane Mitigation och andra styrassistanssystem. 

Infotainmentsystem Sensus är kompatibelt med Apple CarPlay, Android Auto och 4G. Systemet styrs via en pekskärm som kombinerar bilens olika funktioner, navigering, uppkopplade tjänster och underhållningsappar.

Givetvis ska det också byggas en Volvo V60 Cross Country, som har internkoden V433. Produktionen av V60 CC inleds i slutet av 2018. Både Volvo V60 och V60 Cross Country siktar in sig på den viktiga tjänstebilsmarknaden och blir Volvos viktigaste modeller på den svenska marknaden.

Syskonmodellen Volvo S60, med internkoden V431, ska som tidigare meddelats byggas i den nya USA-fabriken. Fabriken i Charleston, South Carolina, ska starta produktionen under det här året men S60-produktionen kommer igång på allvar under slutet av året.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag gillar verkligen designen på nya Volvo V60, tummen upp från mig!
357
22