Volvos vd: ”Vi utvecklar inga nya förbränningsmotorer”

Under lanseringen av nya Volvo V60 kommenterade Volvo Cars koncernchef Håkan Samuelsson utvecklingen av motorer. Att det inte blir nya generationer dieselmotorer vet vi sedan ett...
Annons

Under lanseringen av nya Volvo V60 kommenterade Volvo Cars koncernchef Håkan Samuelsson utvecklingen av motorer. Att det inte blir nya generationer dieselmotorer vet vi sedan ett år tillbaka, då Håkan Samuelsson berättade det för Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Till amerikanska tidningen Road & Track, som var på Lidingö och såg lanseringen av nya V60, sa Håkan Samuelsson att det heller inte blir några nya generationer bensinmotorer. Någon ny VEA-familj av förbränningsmotorer blir det alltså inte.

Istället ska Volvo Cars utveckla nya, elektriskt assisterade drivlinor med enkel eller dubbel överladdning från turbo och kompressor. Från och med 2019 ska alla Volvomodeller erbjudas med minst ett elektriskt alternativ, som hybrid eller laddhybrid. Parallellt utvecklar Polestar sina elbilar och lite längre fram kommer även Volvo med renodlade elbilar.

Dubbel överladdning kan även innebära att Volvo – när man snart inför 48V-teknik – även tillför en elektrisk kompressor. Något som man visade upp i konceptform redan 2014, ”Triple Boost Technology” pressade ut 450 hk ur en 2,0-liters bensinturbo. Den motorn utvecklades som ett samarbete mellan AVL, Denso och Volvo Polestar Racing.

Road & Track frågade även Volvos talespersoner om batteriteknik, och då närmast de nya solid state batterierna. Där finns dock en del utvecklingsarbete kvar och de kommer Volvo inte att börja använda förrän runt 2025.

 

Volvos vd: ”Vi utvecklar inga nya förbränningsmotorer”
Volvos framtid är elektrisk. Den ”fossila parantesen” blev ett drygt sekel lång, och snart är vi tillbaka till elbilar igen.
Annons
Annons
Rulla till toppen