Volkswagen tror inte på dieselbilens död: ”Ett miljövänligt alternativ”

"Folk som körde diesel kommer inse att det var ett väldigt bekvämt koncept", enligt VW-chefen.
Annons

Volkswagenkoncernen har investerat miljardbelopp i dieselmotorer genom åren. Men den senaste tidens dieselskandal, som har gett dieselmotorerna generellt dåligt rykte, kommer inte innebära att Volkswagen gör som många konkurrenter och lägger ned utvecklingen av dieselmotorer.

Snarare tvärt om, avslöjar VW-koncernchefen Matthias Müller i samband med bilsalongen i Genève. Enligt honom kommer dieselmotorerna slå tillbaka.

”Diesel kommer uppleva en renässans i en inte alltför avlägsen framtid, eftersom folk som körde diesel kommer inse att det var ett väldigt bekvämt koncept”, säger han i en intervju med Bloomberg.

Folk som körde diesel kommer inse att det var väldigt bekvämt, enligt VW-chefen

”När folk inser att dieselbilen är ett miljövänligt alternativ finns det inte längre något skäl att låta bli att köpa en enligt mig, fortsatte han.

Volkswagen tror inte på dieselbilens död:

Att kalla dieselmotorerna för ”miljövänliga” är minst sagt ett kontroversiellt uttalande efter skandalen. Inte ens med HVO-diesel blir dieselbilarna utsläppsfria.

Koncernchefen får medhåll från sina kollegor i samma koncern. Chefen för varumärket Volkswagen, Herbert Diess, säger att dieselbilarna behövs för att kapa koldioxidutsläppen och att elbilar – trots att räckvidden blir allt längre – ”i många fall inte kommer göra förare som kör långt särskilt glada”.

”Det är en kaotisk diskussion och den behöver komma ner på jorden”

Även Volkswagens försäljningschef ryter till i en intervju med TT. Han påstår att den nuvarande dieseldebatten inte baseras på fakta utan på känslor. Hans argument för dieselmotorerna är att de klarar lagkraven. Och Audichefen Rupert Stadler är inne på samma linje.

”Det är en kaotisk diskussion och den behöver komma ner på jorden. För oss är det självklart att vi steg för steg ska få renare luft i städerna och med EU:s senaste utsläppsgränser och tester har vi nått så långt vi kan komma för tillfället. Varför ska vi då offra dieseln bara för att det pågår en kaotisk diskussion?”, säger Rupert Stadler till TT.

Annons
Annons
Rulla till toppen