På Genévesalongen syns #metoo – men bara hos vissa biltillverkare

Är det absolut tvunget att ha "monterproffs" på bilsalongerna? Eller är tiden mogen för förändring?

Att bilindustrin som helhet skulle representera en gammaldags kvinnosyn är att gå för långt, det kan nog de flesta enas om. Men det är en bransch med en stor majoritet av män, vilket märks på många sätt.

Behovet av att använda så kallade "monterproffs" på bilutställningar har varit en återkommande fråga. Dessa tjusigt klädda värdinnor har varit en metod att fånga uppmärksamhet. Men är det rätt typ av uppmärksamhet?

En dag som denna – internationella kvinnodagen – kan man vända blicken mot Genèvesalongen och konstatera att hashtaggen #metoo fått ett visst avtryck. Höstens vittnesmål om sexuella övergrepp och unken kvinnosyn gör behovet av monterproffs lite mer laddat. Det är inte lika enkelt som att bara köra på i gamla hjulspår.

Men det är få biltillverkare helt avstår från sina värdinnor, Lexus och Rolls-Royce är några av få undantag. Däremot är det flera som tonar ner det lättklädda. Ssangyong har valt att använda fritidsklädd personal i sin monter. Nissan, Renault och Toyota har skurit ner på den kvinnliga fägringen och har istället fler produktspecialister som kan informera om bilarna.

Vad tycker ni läsare? Är tiden mogen att göra en förändring på bilsalongerna? Eller ska det få vara som det alltid varit?

I många år har Skoda haft montervärdinnor, klädda i vitt. Så även på årets Genèvesalong.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tycker det är dags att övergå från fotomodeller till informatörer.
97
102