Raka sexan tillbaka hos Aston Martin – tack vare Mercedes

Allt pekar nu mot att nya Vantage får en rak sexa som "instegsmodell", försedd med elektrisk turbo och lätthybridteknik. Som väntat är det Mercedes som bidrar med komponenterna.
Annons

Sedan närmare 20 år tillbaka har Aston Martin förlitat sig på enbart V8:or och V12:or. De kommer inte att försvinna i brådrasket men Aston Martin kan återvända till de raka sexorna igen – med hjälp från Mercedes.

Det är Aston Martins chefsingenjör Matt Becker som blåser nytt liv i rykten, efter en intervju i australiska Wheels Magazine. Matt Becker berättar att man varit i Tyskland och provkört de första Mercedes-modellerna med nya raka bensinsexan på 3,0 liter. ”Helt klart en mycket imponerande motor”, som Matt Becker beskriver upplevelsen.

I Mercedes-AMG 53 CLS ger motorn 435 hk (320 kW) och 520 Nm, tillräckligt för 0–100 km/h på 4,5 sekunder. Nya generationen Aston Martin Vantage är lättare och då kanske tiderna går ned mot fyra sekunder blankt.

Det är dock inte bara att lyfta ner Mercedes-sexan mellan fjäderbenstornen i Aston Martin Vantage. Effekt och vridmoment behöver man inte ändra på men Aston Martin måste ändå välja utväxling för varje steg i automaten och mappa om trotteln för att passa en lägre vikt och sportigare körstil. Vantage har också en transaxeltransmission där automatlådan sitter sammanbyggd med bakaxeln, något som Mercedes modeller inte har.

Att låna motorer från Mercedes inleddes med nya generationen Aston Martin Vantage. Under aluminiumhuven hittar vi en V8-motor på 4,0 liter med dubbla turboaggregat och 510 hk, samt 685 Nm mellan 2.000–5.000 rpm. Siffror som verkar märkligt välbekanta, om man nu är det minsta intresserad av bilmodeller som tillverkas i Stuttgart. Effekten räcker i alla fall till för att nya Vantage ska sprinta 0–100 km/h på 3,6 sekunder och toppa 314 km/h.

Vantage är ryggraden i Aston Martins försäljning. Sedan Gaydon-tiden inleddes för Vantage 2005 har man tillverkat och sålt 25.000 bilar. Att skapa en ”instegsmodell” med rak sexa och en toppeffekt runt 435 hk känns därför som ett naturligt komplement till V8-modellen med 510 hk.

Ett annat område där Aston Martin tar hjälp av Mercedes är elektronik och elektriska komponenter. DB11 var den första modellen som lånat teknik på detta område, istället för att Aston Martin skulle utveckla allt på egen hand. Om Vantage får Mercedes raka sexa innebär det också att man tar steget upp till 48V-teknik, vilket även ger andra möjligheter.

Senast Aston Martin använde en rak sexa var 1999, då DB7 hade en kompressormatad 3,2-liters sexa som Jaguar byggde. Första modellen med rak sexa var Aston Martin DB2 från 1950, som utrustades med den kritikerrosade ”Lagonda straight-6” på 2,6 liter med överliggande kamaxlar och två eller tre SU-förgasare. Den motorn blev senare grunden för en framgångsrik era för Aston Martin på 24-timmars i Le Mans. Raka sexor var det enda som erbjöds hos Aston Martin under perioden 1950–1969.

Den raka sexan gjorde nyligen comeback hos Mercedes, både som bensinmotor och dieselmotor. En av nyheterna på M256-motorn på 3,0 liter är ”elektrisk turbo”, eZV. Uttrycket elektrisk turbo är lite missvisande eftersom det inte finns någon drivning via avgaser, utan kompressorn (som ser ut som en ”halv turbo”) drivs av en kraftfull 48V-elmotor. Effekten är 5 kW nominellt och kan tillfälligt ökas till 6,2 kW. Den eldrivna kompressorn kompletteras med ett konventionellt turboaggregat, som drivs av avgaserna.

Att ha en elektrisk kompressor kostar en del energi, men den ger flera fördelar. Framför allt kan eBoostern ge bättre gasrespons och mer kraft på låga motorvarv. Med 48V-motor går eBooster från ”tomgång” till maxvarv (och maxtryck) på endast 230 millisekunder. Maxvarv i kompressorn är 70.000 rpm. Den elektriska kompressorn kräver ett 48V-system och Mercedes använder den högre spänningsnivån för att även skapa ett mildhybridsystem, eller lätthybridsystem (benämningen som vi föredrar att använda). Mercedes har döpt systemet till ”EQ Boost starter-alternator”.

Elmotorn, som sitter som en ”tallrik” mellan motor och transmission, fungerar även som generator och startmotor. Motorn ger 16 kW (22 hk) och 250 Nm extra till bensinsexan och när den vänds går det att återvinna det mesta av bromsenergin (som annars går förlorad). Den här tekniken innebär att Vantage blir Aston Martins första hybridmodell, även om det ”bara” är en lätthybrid.

 

Raka sexan tillbaka hos Aston Martin – tack vare Mercedes
Mercedes nya motorer bygger på ungefär samma grundprincip som BMW använt (och även Jaguar/Land Rover). Man har bestämt sig för en cylinderdiameter (83 mm), en slaglängd (92,4 mm) och gemensam cylindervolym på 0,5 liter. Det gör att fyrorna hamnar på 2,0 liter, sexorna på 3,0 liter och V8:an på 4,0 liter. Avståndet mellan cylindrarna är alltid detsamma, CC = 90 millimeter. Gemensamma komponenter sparar pengar och gör det enklare att producera motorerna i en fabrik. Pilen pekar på den elektriska kompressorn.
Raka sexan tillbaka hos Aston Martin – tack vare Mercedes
M256-motorn har en ISG-enhet som ”vänder” elmotorn och utnyttjar den som en kraftfull generator. En vanlig 12V-generator kan inte ladda mer än motsvarande cirka 1,5 hk men en ISG-enhet har mer än den tiodubbla kapaciteten. Med en ISG-enhet går det att återvinna bromsenergin på ett mycket effektivare sätt, upp till 12,5 kW (cirka 80 procent), vilket ger bränslebesparing ”på riktigt”. ISG-enheten sparar sju–tolv g/km i CO2-utsläpp.
Raka sexan tillbaka hos Aston Martin – tack vare Mercedes
Aston Martin V8-motor i nya generationen Vantage är hämtad från Mercedes. Och sämre motorer kan man ju tänka sig. Här ser vi hur långt bak motorn placerats i Vantage, för en bra viktfördelning.
Raka sexan tillbaka hos Aston Martin – tack vare Mercedes
På 50- och 60-talen var det enbart raka sexor som gällde hos Aston Martin. Som hos DB4 GT, som för övrigt ska nyproduceras hos Aston Martin.
Raka sexan tillbaka hos Aston Martin – tack vare Mercedes
Nya Aston Martin Vantage presenterades hösten 2017. Tekniskt vilar Vantage på samma plattform som DB11 men är cirka tre decimeter kortare med en längd på 447 centimeter. Första leveranserna ska komma igång i början av sommaren.
Annons
Annons
Rulla till toppen