Lamborghini Urus är en succé – 70 procent nya köpare

Helt nya kundgrupper har nu upptäckt Lamborghini. Kvinnor älskar nya supersuven Urus och den säljer som smör i Ryssland.

Nya Urus är bättre lämpad på ryska vägar än Aventador.

Hos Lamborghini är det glada dagar. Nya suven Urus drar massor med folk till försäljningshallarna. Och inte är det samma "gamla" kunder heller, utan helt nya kunder. Enligt Lamborghini siffror har 70 procent av Urus köpare aldrig tidigare ägt en Lambo. 

Priset för Urus börjar på omkring 2 miljoner kronor (i Sverige), men enligt Lamborghinichefen Stefano Domenicali säljs de flesta bilarna med mycket tillval, motsvarande omkring 40.000 dollar.

Domenicali uppskattar att hela Lambo-produktionen i år kommer att stanna på ungefär 5.000 bilar, varav cirka 1.000 kommer att vara Urus. 2019 kommer produktionen att växa till 8.000 fordon, och mer än hälften kommer att vara Urus.

Urus är formidabel succé enligt Lamborghini-chefen.

Mest överraskande enligt Domenicali är det ökade intresset bland kvinnliga köpare. Han säger också att Urus säljer väldigt bra på marknader där Lamborghini normalt inte fungerar på grund av dåliga vägförhållanden för superbilar, som exempelvis Ryssland.

Bland de trogna Lamborghini-kunderna är Urus en vattendelare, många är rädda att suven kan minska märkets exklusivitet. För att lugna denna grupp Lamborghiniägare säger Domenicali att produktionsökningen kommer att sakta in efter 2019 när man når 8.000 bilar per år.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag skulle välja Urus hellre än Huracan eller Aventador.
77
104