Nu är Polestar 1 beställningsbar – 7.000 står på kö till 500 bilar om året

Du får vara snabb om du vill hamna först i kön till prestandahybriden Polestar 1. Idag klockan 08:00 öppnade orderböckerna.

Nu är Polestar 1 beställningsbar – 7.000 står på kö till 500 bilar om året

Om Volvo Cars och Polestar ska hinna med att uppfylla förhandsintresset för prestandahybriden Polestar 1 får man bygga bilar i tretton år. 7.000 personer har anmält sig och inledningsvis räknar Polestar med att bygga 500 bilar om året.

Även om Polestar inför tvåskift i sin fabrik i Kina blir det svårt att hinna med. De som vill försäkra sig om en tidig leverans får vara snabba, idag klockan 08:00 öppnade orderböckerna hos Polestar.

"Med mer än 7.000 personer som har gjort en intresseanmälan sedan Polestar 1 avtäcktes känner vi oss verkligen stärkta av den passion som man visar för vår produkt. Vi kommer nu att ta nästa steg mot att leverera denna vackra bil till våra första kunder," säger Thomas Ingenlath, vd för Polestar.

Förbeställningen inkluderar en fullt återbetalningsbar depositionsavgift på 2.500 euro, vilket fungerar som en platshållare i kön för att köpa en Polestar 1. Förbeställningar kan nu göras i följande 18 länder: Kina, USA, Sverige, Tyskland, Norge, Nederländerna, Danmark, Finland, Storbritannien, Spanien, Frankrike, Portugal, Polen, Italien, Österrike, Schweiz, Belgien och Kanada.

Polestars fabrik i Chengdu, Kina, kommer att stå färdig under sommaren. Men det dröjer förmodligen till sommaren 2019 innan de första Polestar 1 rullar av bandet. En komplicerande faktor är att Polestar 1 blir den första kolfiberbilen som tillverkats inom Volvo-koncernen. Det är en helt ny produktionsteknik och man kan förvänta sig en del problem som måste lösas längs vägen.

Polestar 1 är en GT-coupé med 2+2-layout. Volvos tidigare designchef Thomas Ingenlath är chef för Polestar och även om Polestar 1 har tydliga vibbar av Volvos konceptbil som presenterades för några år sedan är detta en helt egen modellserie som separeras från Volvos modellprogram.

Polestar 1 mäter 4,5 meter på längden, vilket är 65 centimeter kortare än S90. Polestar 1 har två elmotorer vid bakaxeln och en fyrcylindrig förbränningsmotor. Dessutom använder sig Polestar 1 av en så kallad ISG-enhet, det vill säga Integrated Starter Generator, som fungerar som startmotor/generator. Med elhjälp blir systemeffekten 600 hästkrafter och vridmomentet 1.000 Nm. Den mest intressanta detaljen är räckvidden på el: den ligger på 15 mil – ordentligt mycket längre än dagens laddhybrider.

Polestar 1 bygger på Volvos SPA-plattform som också ligger till grund för 90-modellerna. Men faktum är att uppemot hälften av arkitekturen har arbetats om med delar som är unika för Polestar. En nyhet är till exempel det adaptiva chassit från Öhlins som kallas Continuously Controlled Electronic Suspension (CESi) och som Polestar 1 blir först i världen med. Systemet är elektroniskt styrt och kan anpassa stötdämparnas ventiler upp till 400–500 gånger per sekund. Föraren kan välja karaktär på dämpningen, från sport till komfort.

Viktfördelningen på Polestar 1 går till viss del att styra genom batteripaketets placering och i det här fallet har man valt 48/52 procent mellan fram/bak. Som på XC90 T8 och XC60 T8 ligger batterierna placerade i "kardantunneln", i mitten av bilen.

Italienska Brembo brukar ju nästan vara standard när man ska välja bromsar till en prestandamodell. Men Volvo Cars och Polestar 1 har i det här fallet valt japanska Akebono, med sexkolvsok fram och 400 millimeter stora stålskivor.

Karossen består av kolfiber som sänker vikten och tyngdpunkten och ökar vridstyvheten med 45 procent. Polestar hävdar att de vinner cirka 230 kilo i lägre vikt, tack vare kolfibern. Det finns också aktiv momentstyrning på bakhjulen som skickar rätt mängd kraft till rätt hjul vid rätt tillfälle för bästa grepp – och även styra in bilen bättre i kurvorna.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Det får gärna stå en Polestar 1 på min garageuppfart!
116
21