Miljözonerna kommer kosta bilisterna miljarder

90.000 bilar blir förbjudna när miljözonerna i Stockholm blir verklighet. Att ersätta dem kommer kosta 10,8 miljarder. Dessutom kommer det kosta kommun och landsting 160 miljoner skattekronor.

Transportstyrelsen har räknat på kostnaden för bilägare som måste köpa ny bil när miljözonerna i Stockholms innerstad träder i kraft, vilket förmodligen sker 2019.

Ungefär 90.000 bilar kommer då förbjudas att köras i innerstan, vilket kommer kosta bilägarna cirka 10,8 miljarder kronor. I summan ingår både de som bor i de tänkta miljözonerna och de som pendlar till Stockholms innerstad. 

Regeringen håller just nu på att ta fram det slutgiltiga förslaget på miljözonernas utformning.

Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) säger till Mitti att det är värt kostnaderna.

"Jag har förstått att många ifrågasätter kostnaderna för att fortsatt få köra bil i innerstan. Men en motfråga är ju, "Vad är folks hälsa och liv egentligen värt?" Det finns beräkningar som visar på att 430 personer om året dör i förtid med påverkan från främst dieselavgaser. Det ger samhällsekonomiska kostnader på 11 till 22 miljarder beroende på hur man räknar."

Utöver kostnaderna för bilägarna har Transportstyrelsen räknat ut att Stockholms stad beräknas behöva lägga 32 miljoner kronor på projektet medan beloppet för landstinget och kollektivtrafiken är uppskattat till 130 miljoner kronor.

Kostnaden för företag och organisationer inte inräknat. 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Miljözonerna måste få kosta.
43
254