Volvos återförsäljare oroar sig för nya sättet att äga bil

Volvos nya abonnemangstjänst väcker oro bland de 300 amerikanska återförsäljarna.
Annons

Volvos återförsäljare oroar sig för nya sättet att äga bil
Men lanseringen av XC40 introducerade Volvo, Care by Volvo.

Det traditionella bilägandet är i förändring, vilket oroar bilhandlarna. Volvo har exempelvis lanserat en prenumerationstjänst samt utökat samarbetet med de två syskonmärkena Lynk & Co och sitt nya elbilsmärke Polestar.

Volvo introducerade sin prenumerationstjänst, Care by Volvo, i september i samband med lanseringen av XC40. Tjänsten innebär en tvåårig ägarperiod, där kunden betalar en fast månadsavgift som inkluderar allt, som försäkring och underhåll.

I Volvos plan ingår även att sälja kinesiska Lynk & Co till amerikanska konsumenter från 2019.

Denna utveckling har skapat oro bland Volvos cirka 300 amerikanska återförsäljare som är rädda att förändringarna sker på deras bekostnad.  

”Det är väldigt viktigt att när Volvo Car Group ökar sitt fotavtryck att det görs tillsammans med Volvo Car-återförsäljarna”, säger Matthew Haiken, återförsäljarchef i East Hanover, USA till Automotive News.

Ett möte med Anders Gustavsson, Volvo Cars USA-chef har dock fått återförsäljarna att slappna av något. 

”Han bryr sig verkligen och vill se oss stärkas”, sa Haiken.

Men Haiken betonar att återförsäljarna kommer att hålla ett öga på händelseutvecklingen.

”Det är viktigt att alla nya märken kontrolleras av en Volvo-handlare.”

 

 

Annons
Annons
Rulla till toppen