Test sommardäck 225/40 R 18 – sju sportdäck och tre R-däck från 2017

Premium Vi har testat tio högpresterande gatdäck – sju sportdäck och tre kompromisslösa R-däck. Alla tio är klassade för 300 km/h. Frågan är: Vilket däck passar just din bil bäst?
Vi testar däcken på bana där R-däcken glänser när det är torrt, men ibland visar sig farligt svåra att hantera i vätan. Det finns en tydlig vinnare, som är fantastisk på både torrt och i vätan.

Gatdäck som ingår i testet är: Bridgestone Turanza T001, Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3, Continental SportContact 5, Kumho Ecsta PS91, Michelin Pilot Sport PS 4, Pirelli P Zero och Toyo Proxes Sport. Dessutom testar vi tre R-Däck: Michelin Sport Cup 2, Pirelli P Zero Trofeo och Toyo R888 R.

Test sommardäck 225/40 R 18 – sju sportdäck och tre R-däck från 2017

Själva kulissen är helt perfekt. Vi är i Italien, på Circuito Tazio Nuvolari, en spännande racerbana mellan Milano och Genua. Här sluttestar vi de nya sommardäcken – sju gatdäck samt tre så kallade R-däck.

Som testbil har vi valt Toyota GT86, en sportcoupé med motorn fram, bakhjulsdrift samt neutral viktfördelning. Med sugmotor på 200 hästkrafter, exakt manuell växellåda samt styrning som "snackar" kan testförarna uppleva exakt hur alla däck beter sig i olika situationer.

Speciellt viktigt i ett däcktest är att testa utan filter i form av elektronik eller annan reglerteknik. Det är friktionen mellan däck och asfalt som ska förmedlas helt ofiltrerat till förarens händer via hjulupphängning upp till ratten.

Friktionen mellan däck och asfalt ska även kunna mätas rent statiskt i den punkt där greppet bildas, alltså i däckets fotavtryck. Vi har ett antal olika däck att testa – från mer touringorienterade varianter till supersportiga och helt kompromisslösa, nästan mönsterlösa R-däck.

Bredden i detta däcktest avspeglas i vår betygstabell där de vanliga gatdäcken står till vänster och de slicksbetonade, men för gatbruk godkända, däcken placerats till höger.

De vanliga gatdäcken betygssätts efter våra normala standardkriterier för sportiga däck medan "banracingdäckens" kvaliteter synas lite annorlunda. Främst ligger skillnaden i betygskriterierna på våt vägbana.

Hos de vanliga sportdäcken gäller att resultaten från våt vägbana viktas normalt, alltså 40 procent (av slutbetygen), medan de mer rejsiga däckens resultat i blötan viktas ner till 20 procent.

Är därmed en rättvis jämförelse mellan gatdäck och R-däck ens möjlig att göra? Det självklara svaret är: Nej, naturligtvis inte.

Så för att i någon mån kompensera förlusten av betygspoäng i vått väglag för de slicksbetonade däcken har vi istället höjt deras högsta betyg för torr vägbana från 10 till 12 – vilket ger R-däcken en behövlig "boost" betygsmässigt.

Testbilen den här gången är Toyota GT86, en relativt motorsvag bakhjulsdriven sportbil med massor av körglädje. Bra däck är helt avgörande för att visa bilens fulla potential.

I tabellen har vi sorterat däcken i bokstavsordning från vänster till höger med det mest komfortabla och lättrullande däcket, Bridgestone Turanza T001, längst till vänster.

Det känns bekvämt, säkert och förlåtande inom vida gränser. Det rullar lätt och ger låg förbrukning. Enda svagheten är att däcket vattenplanar en aning tidigt. Fast trots detta är det väl värt att rekommendera.

Goodyear Eagle F1 klarar vattenplaningsproven mycket bra och ger över lag föredömligt korta bromssträckor, trots att däcket borde sorteras som ett mer komfortbetonat alternativ.

I grunden är detta ett däck som både ger hög säkerhet samt lågt rullmotstånd och som triumferat i tidigare tester. Frågan är bara om Goodyear klarar att behålla en ledning inför påtryckningarna från en rad helt nya konkurrenter? Som exempelvis Toyo Proxes Sport, som sätter sig i respekt redan i grenen bromsning på våt vägbana. Kortast bromssträcka, bättre än snittet i vattenplaningsdelen och dessutom extremt tystrullande.

Men det finns en baksida. Däcket saknar bra grepp och stabilitet på blöt asfalt i kurvavsnittet, här upplevs det svampigt och okänsligt. Men trots allt blir betyget godkänt även om däcket är långt ifrån ledarposition.

Som ett tydligt sportigt alternativ definierar sig Kumho Ecsta PS 91. Det ger också bra grepp samt utmärkt styrprecision på torrt underlag. Tyvärr har däcket inte de bästa våtegenskaperna, istället satsar Kumho på komfort och lågt rullmotstånd.

In på scenen rullar ett tydligt vardagssportigt däck – helt nya Pirelli P Zero. Det har utvecklats med lågt rullmotstånd och optimala kurvegenskaper som ledstjärnor och på racerbanan briljerar däcket även med utmärkt styrprecision och styrrespons.

Det är många bra resultat men i blötan är Pirelli inte bäst. Tvärtom är bromssträckan för lång, bakdelen är orolig och i kurvorna i blötan fattas det lite lugn och säkerhet. Men när vi summerar egenskaperna landar Pirelli trots allt på godkänt.

Våra tyska kollegor på Sport Auto utförde testet under hösten 2016, i Italien.

Resultaten från de våta vägbanorna blir de motsatta när vi kör på torrt. Då visar de tre däcken vilken potential de har.

Efter bara några uppvärmningsvarv i den relativt motorsvaga testbilen presterar R-däcken plötsligt strålande varvtider – med hela två sekunder bättre sektortider än övriga däck.

Dessutom är alla de tre däcken superexakta i sitt beteende och lätta att behärska – allra bäst är Pirelli P Zero Trofeo. Inte riktigt lika vassa men istället med lite vidare arbetsområde – samt snabbaste varvtid! – blev till slut resultatet för Michelin Pilot Sport Cup 2.

Så hur gick det för Toyo? Ja, ljudmässigt var däcket det mest bullriga och det imponerade inte helt på vått underlag.

Men så fort det var torrt och endast handlade om körglädje, styrvinkel, stabilitet och varvtid var Toyo-däcket på par med snabba Pirelli.

Just receptet för kurvtagning samt det breda greppområdet med rejäla styrvinkelreserver var de faktorer som gjorde den kompakta och lätta sportbilen GT86 så snabb ute på banan.

Så vilket R-däck vann?

Bredaste registret hade Michelin Sport Cup 2. Lätt att behärska, att styra och snabbast. I blötan enklast att kontrollera av de tre R-däcken.

På allmän väg vore Michelin bäst. Men i vårt test gällde det att utse det mest sportiga däcket. Och

det är det kompromisslösa Toyo som i sammanställningen över alla testresultat även lyckades prestera en högre greppnivå än duktiga Pirelli när det var vatten på asfalten.

För båda gäller – ur motorsportsynpunkt – att de tillhör de allra bästa. Men så länge racerbanan är snustorr är det Pirelli som leder.

 

Vilka däck är bäst för inspirerad körning? Här är resultaten. Priserna är ungefärliga och kan variera, dessa är hämtade från sajten dackonline.se

Så har vi testat:

För att säkerställa största möjliga noggrannhet och tillförlitlighet i alla avseenden, körs alla testmoment åtskilliga gånger. Alla däck bedöms enligt tidigare fastställda betygsramar.

Det bästa däcket i varje delgren kan nå högsta möjliga poäng som är 10. I just detta test har poängskalan på torrt underlag för de R-däck som testats justerats till max 12 poäng – för att uppnå en bättre jämförbarhet mellan däcktyperna.

Betygsystemet har en progressiv skala och värden som inte kan mätas exakt betygsätts istället subjektivt av testförarna. Samtliga däck har inköpts slumpvis i den reguljära däckhandeln.

 

Däckdimensionen är 225/40 R 18, alla däck har hastighetsklass Y (300 km/h).

Däcktestet publicerades ursprungligen i auto motor & sport nummer 9-2017.

 

Gatdäcken som ingår i testet är:

Bridgestone Turanza T001

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3

Continental SportContact 5

Kumho Ecsta PS91

Michelin Pilot Sport PS 4

Pirelli P Zero


Toyo Proxes Sport

R-däcken som ingår i testet är:

Michelin Sport Cup 2

Pirelli P Zero Trofeo

Toyo R888 R

 

Foto: Dino Eisele, auto motor und sport.

Vill man ha en bra kompromiss mellan egenskaper på både vått och torrt är det tveksamt om R-däcken är rätt val. Å andra sidan är R-däcken helt överlägsna på torr bana, och slits mindre.

Varje moment i testet, med sifforna som bildar underlag till betygen.

Toyo Proxes Sport är ett R-däck med fokus på bankörning, vilket syns på däckmönstret. När det blir blött får man ta det försiktigt, mycket försiktigt...

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
På en sportig bil krävs det riktigt bra däck – på det området kompromissar jag aldrig!
32
0