Nya miljözonerna: ”Ingen rättighet att förorena städerna”

De nya miljözonerna som presenterades under fredagen har väckt starka känslor. Många bilister känner sig lurade efter att ha köpt en miljöbilsklassad dieselbil – en bil...
Annons

De nya miljözonerna som presenterades under fredagen har väckt starka känslor. Många bilister känner sig lurade efter att ha köpt en miljöbilsklassad dieselbil – en bil som alltså kan förbjudas i vissa områden om bara några år.

Det är alldeles för snart, tycker Jessica Rosenkrantz, som är vice ordförande i trafikutskottet för Moderaterna.

Nya miljözonerna:
Jessica Rosenkrantz (M). Foto: Fredrik Wennerlund

”Regeringen vill gå alldeles för fort fram. Vi måste ge människor en ärlig chans att ställa om. Det här drabbar många som tidigare uppmanats att köpa miljöbilar”, säger hon till Expressen.

Moderaterna vill mycket hellre se fler laddstolpar och högre parkeringsavgifter för att ändra bilisternas beteenden. Hon vill inte att det ska handla om en ”kamp mot bilen”, som hon säger.

Motormännen tycker att regeringen i första hand måste sätta press på biltillverkarna för att sänka utsläppen eller kompensera bilköparna.

”Biltillverkarna har sålt fordon som släpper ut många gånger mer kväveoxid vid verklig körning än vad typgodkännandet anger. Hushållen ska självklart inte drabbas av detta utsläppstrixande, vare sig genom dålig luft eller av att få sina bilar förbjudna i stora områden utan någon som helst kompensation. Att tvinga hushållen att köpa nya bilar av de trixande tillverkarna är helt oacceptabelt”, skriver organisationen.

Nya miljözonerna:
Johanna Sandahl är ordförande för Naturskyddsföreningen.

Men hos Naturskyddsföreningen låter det annorlunda. Det här är ett välkommet besked som kommer ha en positiv inverkan på klimatet, hälsan och luftkvaliteten, står det i Naturskyddsföreningens pressmeddelande.

”Miljözoner är en rimlig och rättvis reform. Det ingår ingen automatisk rätt att bullra, förorena och använda stora ytor i städerna när du köper en ny bil”, säger föreningens ordförande Johanna Sandahl.

”Kommunerna måste sätta hälsa, klimat och luftkvalitet först och våga införa de strängaste kraven i stora zoner. Det hejdar både föroreningarna lokalt och styr nybilsförsäljningen mot fordon med mindre utsläpp och därmed tillträde till zonerna”, fortsätter hon.

Annons
Annons
Rulla till toppen