Ny teknik kapar dieselutsläppen i svenskt vinterklimat

Det stora problemet med många av dieselbilarna som rullar på vägarna idag är att de släpper ut alldeles för mycket kväveoxider. Det är därför som...
Annons

Det stora problemet med många av dieselbilarna som rullar på vägarna idag är att de släpper ut alldeles för mycket kväveoxider. Det är därför som de nya miljözonerna införs – då kan kommunerna stänga ute vissa dieselbilar från stadskärnorna.

Men det problemet skulle kunna lösas med hjälp av en teknik som kallas ACCT (Ammonia Creation and Conversion Technology) och som just nu utvecklas på ett engelskt universitet, skriver Autocar.

Till skillnad från AdBlue-vätskan – som redan finns för att minska halterna av kväveoxider i en del moderna dieselbilar – fungerar det här systemet bra även när avgaserna inte nått upp i höga temperaturer, till exempel vid kallt väder eller vid kökörning. Det skulle i så fall innebära att kväveoxidutsläppen blir betydligt lägre i svenskt vinterklimat.

Systemet omvandlar AdBlue-vätskan i bilen till en särskild ammoniakrik ”ACCT-vätska”. Den kan i sin tur ”slita isär” kväveoxiderna till enbart vatten och kväve.

I de första testerna som gjorts fångades 98 procent av kväveoxiderna upp. Med AdBlue-tekniken är den siffran ungefär 60 procent.

Forskarna uppger att ACCT-systemet kan lanseras på marknaden före 2021.

Annons
Annons
Rulla till toppen