Porschelegenden Hans Mezger berättar om sina motorer

Pratar man luftkylda Porschemotorer finns det ett namn med större lyskraft än alla andra tillsammans – Hans Mezger. Direkt efter sina ingenjörsstudier på Stuttgarts universitet...
Annons

Pratar man luftkylda Porschemotorer finns det ett namn med större lyskraft än alla andra tillsammans – Hans Mezger. Direkt efter sina ingenjörsstudier på Stuttgarts universitet började han jobba hos Porsche 1956.

Under mer än 40 år var Hans Mezger tongivande och bidrog till utvecklingen av alla racemotorer och produktionsmotorer hos Porsche. I inledningen av filmen nedan tittar man på den åttacylindriga 1,5-litersmotorn till Porsche 804, Hans Mezgers första motor. Det skulle bli många mer, som den luftkylda 12-cylindriga boxern i legendariska Porsche 917 – med turbohjälp gav den som mest 1.200 hk.

I början på 80-talet engagerades Hans Mezger i ett nytt F1-projekt, ”TAG-Turbo made by Porsche”. F1-reglementet tillät turbomotorer, med villkoret att de inte var mer än på 1,5 liter. Det hindrade dock inte Hans Mezger att locka ur den lilla turbomotorn mer än 1.000 hk i kvalutförande. Under tre år i mitten av 80-talet dominerade TAG-motorn F1-racingen och tog hem tre VM-titlar.

Hanz Mezger pensionerade sig 1994 men är en välkommen gäst hos Porsche Museum i Zuffenhausen. I det här avsnittet av ”Porsche Top 5” får Hans sällskap av Jean Pierre Kraemer från JP Performance och de diskuterar fördelarna med en boxerdesign på motorer.

Längre ner på sidan finns det fler av de senaste avsnitten ur filmserien Porsche Top 5. Bland annat får vi se hur olika kända Porschemodeller möts för att se vem som är snabbast 0–100 km/h, med några oväntade resultat.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen